Belastingtelefoon

Leuker kunnen we het voor u niet maken, wel makkelijker. Met deze slogan probeert de belastingdienst zijn imago wat op te poetsen....

Maandagmiddag om 13:07 uur bel ik op, ruim een week voor de deadline op 1 april. In gesprek. Ik had niet anders verwacht, maar vandaag ben ik van plan niet op te geven voor ik contact heb. Ik hang op en druk de herhaaltoets in. Nog een keer in gesprek. Maakt niet uit, ik zet lekker een kopje koffie en blijf intussen proberen.

Mijn doorzettingsvermogen wordt om 13:18 uur beloond: een vrouwenstem op een bandje vertelt dat er meer dan twintig wachtenden voor mij zijn, ik moet rekenen op een lange wachttijd. Zij raadt mij aan op een ander tijdstip terug te bellen. Ik pieker er niet over. Ik leg de telefoon links van me neer en ga rustig mijn krantje lezen. Om de vijf minuten luister ik even hoe het met mijn plaatsje in de wachtrij zit. Ruim een half uur blijf ik een van de vele wachtenden met meer dan twintig geduldigen voor mij.

Even voor 14:00 uur komt het goede nieuws: ik heb een eigen nummer gekregen. Nog maar achttien wachtenden voor me. Da's mooi, maar ik weet heus wel dat het nog even kan duren. Het krantje is inmiddels uit en ik besluit mezelf te verwennen met middagtelevisie, de telefoon binnen handbereik. Heel langzaam klim ik op in de rij. Ik vermoed dat één ambtenaar heel Amsterdam van belastingadvies moet voorzien.

Om 15:13 uur heb ik nog maar vier wachtenden voor me. De gelukkige die nu in gesprek is met de belastingadviseur moet wel heel dom zijn of verschrikkelijke problemen hebben, want ik blijf anderhalf uur vier wachtenden voor me hebben.

Eindelijk, om 16:47 uur schuif ik weer een plaatsje op en dan gaat het hard. Om 16:57 uur begin ik in de hoorn te knijpen: 'U bent de eerst wachtende.' Eindelijk, na bijna vier uur wachten, ga ik het meemaken. Ik bedenk geestige openingszinnen voor de getergde belastingtelefonist(e) die het ook niet makkelijk zal hebben.

En dan gebeurt het.

Precies om 16:59 uur: de toon verandert. Niet in een menselijke stem, maar in een onverbiddelijke ingesprektoon. Ze hebben me van de lijn gegooid. Onmiddellijk bel ik opnieuw. Wederom een bandje, dit keer geen goed nieuws. Ze zijn niet aanwezig, de belastingtelefoon is bereikbaar van 8 uur 's ochtends tot vijf uur 's middags.

Ze liegen, het is nog steeds één minuut voor vijf.

Meer over