Column

Bekt Intertoys beter dan Bart Smit?

Op de dag dat aan de Rue de Loi in Brussel werd opgeroepen Engels als EU-voertaal af te schaffen, werd het oer-Hollandse Bart Smit herdoopt tot Intertoys. In de ivoren toren van de politiek zijn er altijd andere prioriteiten dan in de praktijk van het zakenleven, zo blijkt maar weer.

De speelgoedwinkels van Bart Smit gaat verder onder de naam Intertoys. Eigenaar Blokker Holding heeft besloten al zijn speelgoedketens samen te voegen onder een merknaam. Beeld anp
De speelgoedwinkels van Bart Smit gaat verder onder de naam Intertoys. Eigenaar Blokker Holding heeft besloten al zijn speelgoedketens samen te voegen onder een merknaam.Beeld anp

Eigenaar Blokker Holding wil verder met één naam voor de keten die al grensoverschrijdend werkt. Maar ook in Nederland lacht de peuter van nu waarschijnlijk eerder als de ouders over 'toys' fluisteren dan over speelgoed, net zoals oudere kinderen beter weten wat 'gamen' is dan een computerspelletje.

Daarmee gaat weer een fameuze en populaire Nederlandse winkelnaam ter ziele. Bart Smit ontstond in de jaren zestig in Volendam, waar werken voor een baas of in loondienst al een vloek was lang voordat de rest van het land het woord zzp'er leerde kennen.

Oprichter Smit - bijgenaamd Bart van Koppie omdat zijn vader met kop-en-schotels langs de deuren ging - was zo slim zijn zogenoemde speelgoedparadijzen naast een V&D of HEMA te vestigen, zodat er altijd voldoende aanloop zou zijn. Smit verkocht de succesvolle keten twintig jaar later aan Blokker, die het uitbreidde tot 234 winkels.

Maar nu verkeert Blokker zelf in de hoek waar de klappen vallen. Voordeel is dat het een familiebedrijf is dat niet aan de allerhoogste rendementseisen van kortetermijnbeleggers hoeft te voldoen en ook niet door private equity volgestouwd is met bankgeld, zodat er nog geen bewindvoerder met de doorstartmap is langs geweest.

Maar efficiencyverbeteringen zijn onafwendbaar. Want naast boeken, kleding en schoenen wordt ook speelgoed massaal online gekocht. Behalve de zaken van Bart Smit zullen ook de veertien megastores van Toys XL hun naam veranderen in Intertoys, waar dan door Blokker één webshop aan kan worden gekoppeld. De vrees van de bonden dat het tot banenverlies leidt (er werken nu 4.200 mensen bij de speelgoedketens) lijkt voor de hand te liggen. Efficiencyverbeteringen zonder daling van de loonsom zijn even uitzonderlijk als kletsprogramma's zonder Peter R. de Vries.

De internationalisering en mondialisering van bedrijven zal door de Brexit niet worden gestopt. Als gevolg van internet is elke winkelformule nu om de hoek, of beter: in de huiskamer. De enige echte asset die de Britten afgezien van hun eigenzinnigheid nog hebben, is hun taal. Hun bedrijven zijn allang in de uitverkoop gegaan, maar hun namen hebben ze behouden. Daar zullen de Brusselse bureaucraten geen Franse vertalingen voor kunnen afdwingen.

Als de Blokker-dochters Leen Bakker en Marskramer in de toekomst nog eens in het verenigde Europa worden herdoopt, zal dat onder de namen Leen Bakery en Pedlar gebeuren. Niet Leen Boulanger en Colporteur.

De kans is groter dat de Rue de Loi nog eens Lawstreet gaat heten.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over