'Begin met LinkedIn, dat gaat niet zo snel mis'

Hoogopgeleiden gaan nog al eens de mist in op sociale media, zegt Petra ter Doest. Daarom schreef ze een boek waarin ze uitlegt wat wel en wat niet werkt.

VAN ONZE VERSLAGGEVER TIES BROCK

Sociale media zijn voor veel hoogopgeleiden een struikelblok, merkte journalist en trainer Petra ter Doest (52). Voor hen schreef ze Publiceren over jezelf. Voor bestuurders, topambtenaren en managers. Frans Timmermans op Facebook is een mooi voorbeeld, maar niet voor iedereen.

Een gids voor sociale media, waarom gedrukt op papier?

'Grappig is dat, hè. Er is ook een e-book, maar lezers willen het boekje toch lekker naast de computer leggen. Internet levert nog altijd papier op.'

U geeft al jaren trainingen aan hoogopgeleide socialemediagebruikers. Waar gaan zij de mist in?

'Veel deelnemers zijn online slecht vindbaar. Ze durven niets uit te sluiten en noemen zich liever bestuurder dan bestuurder in de zorg. Geef aan wat je onderscheidt, dan ben je beter te vinden.

'Gebruik ook niet te veel zachte woorden als gefocust, resultaatgericht en mensenmens. Bezoekers van LinkedIn zoeken niet op het trefwoord 'betrokken', maar op harde termen als 'Philips', 'WMO' en 'openbaar bestuur'.'

Sommige managers zijn op de onlinenetwerken afwezig. Kan dat nog?

'Als ik iemand niet kan vinden, denk ik: die zal wel niet helemaal bij de tijd zijn. Of zou hij zich boven LinkedIn verheven voelen? Ook als je niets doet, maak je een statement. Haast iedereen heeft sociale media nodig. Je kunt er iedereen vinden, alles opzoeken en ongelooflijk veel ondernemen.'

U adviseert sociale netwerkers te beginnen met het zakelijke LinkedIn. Waarom?

'Op LinkedIn gaat het niet zo snel mis. Op Facebook en Twitter lopen privé en zakelijk door elkaar en dan gaat het vaker fout. Werknemers zeggen een vergadering af, maar zijn op Facebook te zien tijdens een familie-uitje. LinkedIn is overzichtelijk en helpt het professioneel te houden.'

U bepleit zakelijke profielfoto's en een rechttoe-rechtaanstijl. Wordt het niet heel saai allemaal?

'Een beetje degelijk en voorspelbaar is geen probleem. Je mag best opvallen, maar dat moet een functie hebben. Er zijn op internet genoeg plekken om creatief te zijn, maar LinkedIn hoort daar niet bij.'

Is er op Facebook wel ruimte om uit de band te springen?

'Je blijft in de publieke ruimte bezig. Een bankdirecteur die op een foto op zijn hoofd wil staan, kan zijn profiel beter afsluiten voor onbekenden. Frans Timmermans maakt een goede mix. Hij geeft professionele informatie, maar vertelt ook over het hockey van zijn dochtertje. Hij heeft er plezier in en het gaat hem goed af. Maar je moet het ook leuk vinden om er zoveel tijd in te steken, zijn stijl werkt niet voor iedereen.'

Op uw Facebookpagina staan foto's van uw zoon en uw jarige moeder. Waar leg je de grens?

'Ik zet er alleen dingen op die anderen mogen zien, want alles kan op straat komen. Toch is het soms leuk om privédingen online te zetten. Een lagereschoolvriendin vond het mooi om die foto van mijn moeder te zien. Ik ben niet bekend. Als ik een meer publieke functie zou hebben, zou ik mijn pagina vergrendelen.'

LinkedIn Premium biedt voor gebruikers meer netwerkmogelijkheden. Kopen?

'Nee, begin met een gratis account. Met de betaalde versie kun je meer berichten sturen en meer informatie bekijken, maar voor de meeste gebruikers is dat niet de moeite waard.'

undefined

Meer over