Bedwelmende mix met simpel plot

PAULINE KLEIJER

Drama

****

Ain't Them Bodies Saints

Regie David Lowery

Met Casey Affleck, Rooney Mara, Ben Foster, Keith Carradine

In 4 zalen.

Uitgesproken romantisch, maar ook onbeschaamd ouderwets.

Ze zijn al zo lang samen dat ze zich een leven zonder liefde niet meer kunnen herinneren. De twintigers Bob (Casey Affleck) en Ruth (Rooney Mara) zijn met elkaar vergroeid; als ze ruzie maken, is dat voor de vorm, omdat ze nu eenmaal allebei koppig en opvliegend zijn.

Ruth is zwanger wanneer ze samen met Bob en een gezamenlijke jeugdvriend een overval pleegt. Het is niet de eerste keer - de drie zijn geboren outlaws, klaargestoomd voor een crimineel leven door de vader van een van hen. Deze keer gaat het mis. De politie komt, er wordt geschoten, Bob verdwijnt in de gevangenis.

Ain't Them Bodies Saints speelt zich af op het platteland van Texas, ergens in de jaren zeventig. Regisseur David Lowery, zelf een Texaan, geeft het ruige, zinderende landschap een hoofdrol. Uitgesproken romantisch is de film en onbeschaamd ouderwets, teruggrijpend op klassieke westerns en melodrama's.

In interviews benoemde Lowery de westernregisseurs John Ford en Howard Hawks als zijn voorbeelden. Maar de meest in het oog springende inspiratiebron is toch het vroege werk van Terrence Malick: Ain't Them Bodies Saints sluit naadloos aan bij Malicks impressionistische misdaaddrama Badlands (1973).

Vooral het weelderige camerawerk komt overeen. Lowery filmde,net als Malick, veel bij zonsopgang en zonsondergang, waardoor het landschap een warme gloed krijgt en de close-ups zacht blijven. Beelden vertellen het verhaal, dialogen zijn spaarzaam. Wanneer de lokale agent Patrick (Ben Foster) zich steeds meer om Ruth en haar dochtertje begint te bekommeren, zijn het vooral blikken en lichaamstaal die hun gevoelens duidelijk maken. Mara en Foster kunnen daar uitstekend mee uit de voeten en roepen een overtuigende romantische spanning op. Ain't Them Bodies Saints is zo rijk aan sfeer dat de film er soms van uit elkaar dreigt te spatten, als een overrijp stuk fruit. Zwijgzame personages, schemerachtige passie, zwoele luchten, betoverende muziek - het is een bedwelmende mix. Toch kan Lowery niet helemaal verhullen dat de plot van zijn film simpel en naïef is, waarbij vooral de rol van de criminele, zelfgenoegzame Bob vragen oproept. Zijn outlaw-bestaan wordt geïdealiseerd, een sentiment dat Lowery niet goed over weet te brengen.

Sfeer alleen is niet genoeg om een film te dragen, maar de regisseur komt een heel eind en dat is geen geringe prestatie. Wanneer Lowery zijn grote voorbeelden iets meer loslaat en een eigen stem vindt, heeft hij een briljante carrière voor de boeg.

undefined

Meer over