Bedrijfsleven ruikt de winst in Zuid-Korea al

'Nu kunnen we de Zuid-Koreanen bij wijze van spreken álles verkopen', juicht Jan van Wissen namens het Nederlands-Zuid-Koreaans Centrum voor Handelsbevordering NCH....

Geen wonder dat het Nederlandse bedrijfsleven kansen ruikt. Verkocht Zuid-Korea in 2000 voor 2,23 miljard euro aan Nederland, omgekeerd wist Nederland slechts voor 1,19 miljard euro aan de Koreanen te slijten.

De tijd lijkt rijp om dat handelstekort weg te werken. Hein de Vries, de Nederlandse ambassadeur in Seoul, vindt het nu een 'uitgelezen moment om op de golven van het Hiddink-effect te kijken naar het land van de ochtendkalmte': 'Er is meer dan een gevoelige snaar geraakt bij de bevolking.'

Hiddink is niet de eerste landgenoot die in Zuid-Korea furore maakt. In 2003 is het 350 jaar geleden dat Hendrik Hamel uit Gorinchem per VOC-schip De Sperwer onderweg naar Thailand schipbreuk leed en op het Koreaanse schiereiland aanspoelde. Voor schoolkinderen is zijn journaal verplichte kost: het is het eerste geschrift over hun land dat in het Westen werd gepubliceerd.

Volgens ambassadeur De Vries zijn er veel 'kansen voor open doel' : havens, scheepvaart, elektronica, infrastructuur voor de nieuwe luchthaven. Sinds een paar jaar spiegelen de Zuid-Koreanen zich niet meer aan Japan, maar aan kleinere landen 'die zich hebben ontwikkeld door hun gunstige geografische ligging te combineren met een uitstekend vestigingsklimaat en een logisitieke functie'. Behalve stadsstaat Singapore geldt Nederland als gidsland.

Het gaat Zuid-Korea voor de wind. Was de economische groei voor dit jaar geraamd op 3,5 procent, inmiddels wordt gerekend op 6 procent. De werkloosheid is laag met 3,7 procent. Zo'n dertig Nederlandse bedrijven hebben er eigen vestigingen (banken, Philips, Akzo Nobel, Organon en Shell), honderden hebben er joint ventures.

Zuid-Koreanen mogen dol zijn op ons (honderden zouden al een vakantie naar Nederland hebben geboekt met een bezoek aan Hiddinks geboorte- en woonplaats Varsseveld), de Koreanen hopen vurig dat de liefde wederzijds is. 'Koreaanse firma's willen nog dit jaar hier publiek en zakenleven hun topproducten tonen', stelt marketing-manager Fred van der Zalm van het Korea Trade Center, een overheidsinstelling die investeringen en handel moet lokken. 'Denk aan de auto's van Hyundai, Kia en Daewoo, de platte tv-schermen van LG of de elektronica van Samsung. En vergeet de textiel en schoenen niet.'

Van der Zalm ziet het al voor zich. 'We willen dans- en drumgroepen uitnodigen. En dat ritmisch gegoochel met messen waar de Zuid-Koreanen zo goed in zijn, zal ook zeker aanslaan. Ik heb het er nog niet met mijn collega's in Seoul over gehad, maar misschien kunnen we ook twee of drie van die voetballertjes laten overkomen.'

Of Hiddink het Nederlandse bedrijfsleven terzijde wil staan bij een glorieuze opmars in Zuid-Korea, wil zijn zaakwaarnemer Johan de Wild niet kwijt. 'Guus wil nu rust. Als mensen serieuze voorstellen hebben, zal hij er serieus over nadenken. Verdere speculaties zijn flauwekul.'

Meer over