Beach-Trein dubt over fietsvervoer

De kans is groot dat in 2003 de Beach-Trein weer gaat rijden op Avignon en Perpignan. Directeur Leo Weeber van het moederbedrijf Euro-Express-Treincharter in Delft speelt met de gedachte om een fietsrijtuig te laten meerijden, nu fietsers in oktober de mogelijkheid kwijtraken om per trein in Zuid-Frankrijk te komen....

Half oktober zet de NS een punt achter de ritten van de AutoSlaap Expres. De rijtuigen moeten worden vervangen en de financiële resultaten van de exprestrein zijn te mager om die miljoeneninvestering te dragen.

Dat is niet alleen voor automobilisten een tegenvaller, maar ook voor fietsers. In de trein reed een fietswagon mee. Weeber onderzoekt of dat ook mogelijk is in de Beach-Trein.

De Beach-Trein reed in 1998 eens per week naar het zuiden, maar hield dat maar één seizoen vol. De aanloopverliezen waren hoger dan begroot. De Ski-Trein - een winterse variant op de Beach-Trein - draait nu goed en gaat volgende winter meer rijtuigen inzetten, omdat de NS niet alleen stopt met de AutoSlaap Expres, maar ook met de Alpen Expres.

De Beach-Trein had dezelfde opzet als de Ski-Trein. De trein bestond uit twee delen: één met een café en discotheek en een afgescheiden deel voor rustzoekers. Het goedkoopste retour kostte toen 265 gulden, exclusief de prijs van een bustransfer naar een van de badplaatsen aan de Franse of Spaanse kust.

De trein reed van Utrecht via Eindhoven en Venlo door Duitsland naar Zuid-Frankrijk. 'Niemand gelooft het, maar die route is zeventig kilometer korter dan het traject over België', zegt Weeber.

Over het stilzetten van twee exprestreinen door de NS voert de Fietsersbond in Utrecht gesprekken met NS Travel. Ook andere consumentenorganisaties doen mee aan het overleg, maar vooral in het fietswereldje is heftig gereageerd op het wegvallen van de AutoSlaap Express. De trein vervoerde per jaar bijna drieduizend fietsers.

Meer over