Bauer raakt nooit meer op

Veel rustiger is het in cd-winkels niet. Maar de omzetten kelderen en veel winkels sluiten noodgedwongen hun deuren. 'Mensen komen luisteren welke cd ze mooi vinden en downloaden hem daarna van internet', verklaart Danilo Jalving, verkoper in een van de Free Record Shops in het Utrechtse Hoog Catharijne....

De komst van snel internet wordt de doodsklap voor de geluidsdragersbranche, denken ondernemers in de sector. 'Over vijf jaar bestaat deze winkel niet meer', zegt E. - 'mijn voornaam weten alleen mijn vrienden' - Overweg. Hij is eigenaar van cd-winkel To The MAXX in Utrecht. Zijn omzet is vergeleken met een jaar geleden 20 procent lager.

Overweg heeft de afgelopen drie jaar drie van zijn cd-winkels gesloten. 'Elk jaar één', constateert hij triest. Hij heeft er nog twee over. Plus een handel in radio's en televisies. 'Daar ben ik nu erg blij mee.'

Stagnerende omzetten zijn niet het enige gevolg van het downloaden en kopiëren van muziek. 'Er wordt veel meer gestolen dan voorheen', klaagt Jalving van de Free Record Shop. Lege cd-hoesjes en de boekjes voorin met songteksten waren vroeger waardeloos. Maar nu de cd makkelijk is te kopiëren zijn de boekjes gewild. 'Dan lijkt de kopie tenminste nog wat', zegt Jalving.

Het valt hem op dat vooral de boekjes van hiphop-cd's goed 'in de markt liggen'. 'Die boekjes stoppen we er dus niet meer in.' De klant krijgt nu pas als hij de cd koopt het boekje.

De diefstal van hoesjes en songteksten is een grote strop voor de branche, zegt Overweg. 'Losse boekjes zijn niet te bestellen, dus cd's waarvan het boekje weg is, zijn niks meer waard. Dat is ook een reden dat de prijzen omhoog zijn gegaan.'

De neergang in de branche treft vooral verkopers van de gangbare top-40 muziek. Hans van Giffen, bedrijfsleider van Ear & Eyes World Music in de Drieharingstraat in Utrecht, heeft er minder last van. 'We verkopen hier muziek uit alle werelddelen. Het zijn echte liefhebbers die hier komen. De muziek is niet te vinden op internet. Dat is ons geluk.'

Marco Schoonderbeek, die drie dagen in de week met een cd-stand op de Utrechtse markt staat, beaamt dat het vooral de topcd's zijn die minder verkopen. 'Neem de nieuwste van Frans Bauer. Een jaar geleden zou je er daar honderd per week van verkopen. Nu een stuk of zestig. '

Om zijn omzet op peil te houden verkoopt Schoonderbeek sinds een aantal maanden ook andere spullen dan cd's. Eén tafel van zijn stand ligt vol met handdoeken, puzzels en glazen van K3, de nieuwste populaire meisjesband uit België. 'Je moet je winst ergens vandaan halen. Voorlopig moet ik met minder rondkomen dan een jaar geleden.'

Schoonderbeek is niet de enige cd-verkoper die ook andere spullen verkoopt. De Free Record Shop verkoopt al een paar jaar mobiele telefoons, cd-rekjes, spelcomputers, videobanden. Ook de jongste bestseller van wijlen Pim Fortuyn ligt op de toonbank. 'Het is extra omzet. Mensen die een cd kopen, pakken zulke dingen snel even mee', legt Jalving uit.

In de Verenigde Staten staan tegenwoordig cd-branders in de cd-winkel. Klanten kunnen zelf uit de collectie een cd samenstellen. De voorraad cd's kan omlaag, wat kosten bespaart. Maar volgens Overweg biedt dat geen oplossing. 'Ze hebben het bij de Free Record Shop geprobeerd. Die proef is mislukt omdat het kopiëren te lang duurde. Bovendien kan iedereen het tegenwoordig thuis.'

Meer over