Battle der laptops

Een battle tussen twee rappers is inmiddels een bekend fenomeen. Ook de battle waarbij twee dj's elkaar de loef proberen af te steken met skills als scratchen en beatjugglen kennen we al....

Wnieuw is de laptop-battle. Maandag was de premi op het CEM Festival in De Veemvloer in Amsterdam.

In deze kale ruimte in een oud pakhuis aan het IJ zitten twee mannen tegenover elkaar aan twee tafeltjes. Muziek maken ze met een laptop, een mengpaneel en een sampler.

Als de ene laptop-muzikant aan een knopje draait, reageert de ander door met zijn computermuis te schuiven. Op de beeldschermen verschijnen dan indrukwekkende wiskundige grafieken. Maar een opwindend schouwspel levert dat niet echt op.

De muziekkeuze van de twee laptop-muzikanten zorgt ook al niet voor een dynamische sfeer op deze happening: kalme ambient. Het zoemt, knarst, klikt, piept en knort in de Veemvloer.

Alleen bij een sporadische knal schrikt het publiek op. Soms zit er een patroon in het getik, alsof er een aanzet tot een ritme wordt gegeven. Maar al snel vervallen de soundscapes (zoals liedjes heten in ambient-kringen) weer in een hoog abstractieniveau.

Als ambient staat voor muziek die wil versmelten met zijn omgeving, dan zou deze digitale soundscape het geluid van de harde schijf moeten zijn. Al passen de industri klanken ook goed bij het uitzicht op de haven: in de verte zwieren hijskranen over de kade en glijden vrachtschepen voorbij.

Het CEM Festival, dat nog tot zaterdag duurt, is gewijd aan 'experimentele geluidskunst', zegt Jouke Schouwstra van organistor CEM Studio. 'Maar het is niet alleen voor een incrowd van computerfreaks.'

De deelnemers zijn laptop-muzikanten maar ook beeldend kunstenaars of techno-dj's. 'Met de workshops Beats Maken donderdagavond mikken we zelfs op de muzikale leek.'

Ook interessant voor alle muziekliefhebbers is de expositie van apparatuur uit de CEM Studio uit 1957, dat daarmee de oudste geluidsstudio van Nederland is. Als een archeologische vondst staat langs de muur van de Veemvloer een rij oude synthesizers met tientallen knopjes, metertjes en schuifjes. Het pronkstuk - de ARP 2500 uit 1973, aldus Schouwstra - lijkt meer een reusachtige houten scheepsradio.

Regelmatig worden 'innovatieve danceproducers' uitgenodigd om in de CEM Studio met die analoge apparatuur te werken, waaronder de electro-en discoproducers Legowelt en Dexter.

Zaterdagavond geven ze een 'electronische jamsessie' in de Veemvloer. 'Dan kan er zelfs gedanst worden.'

Meer over