Nieuws

Batterijmaker LeydenJar haalt 22 miljoen op en wil technologie verbeteren

LeydenJar, een Nederlandse startup die werkt aan een accu die 70 procent meer energie kan opslaan, heeft bij een investeringsronde bijna 22 miljoen euro opgehaald. Met het geld wil het bedrijf de technologie verder ontwikkelen en opschalen. Onder meer ING en een grote Amerikaanse investeerder zijn geïnteresseerd.

Een van de machines waarmee het Eindhovense LeydenJar accu’s produceert die langer meegaan. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Een van de machines waarmee het Eindhovense LeydenJar accu’s produceert die langer meegaan.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

De reuzensprong in energieopslag die accu’s van LeydenJar maken, is te danken aan het gebruik van een ander materiaal van de anode, een van beide polen van de accu die nu wordt gemaakt van grafiet. Grafiet kan per volumedeel slechts een beperkte hoeveelheid energie opslaan.

Silicium kan veel meer energie bergen, maar tot nu toe is het niet gelukt anodes te maken die lang genoeg mee gaan om een accu te kunnen gebruiken in bijvoorbeeld een smartphone of elektrische auto. Al na een paar keer laden en ontladen, verbrokkelden siliciumanodes en verliest de accu aan kracht.

Met behulp van een machine die jaren geleden was ontwikkeld voor de productie van flexibele zonnecellen, is het gelukt een poreuze siciliumanode te produceren met een veel langere levensduur. Een ander voordeel van de technologie is dat er veel minder energie nodig is voor de productie van bestaande accu's, waardoor de CO2-uitstoot per kilowattuur opslagcapaciteit volgens het bedrijf 85 procent lager is. Dit betekent dat met name elektrische auto’s klimaatvriendelijker geproduceerd kunnen worden met deze technologie.

Smartphones

De hoge energiedichtheid leidt ertoe dat smartphones langer mee gaan en zwaardere toepassingen kunnen draaien. Elektrische auto’s komen bijna twee keer zo ver dan met een vergelijkbare hedendaagse accu. Of er hoeven minder accu’s gebruikt te worden voor een vergelijkbare actieradius, waardoor e-auto’s (nu vaak notoir zwaar) lichter kunnen worden.

LeydenJar zegt inmiddels werkende accu’s te hebben. Met de nieuwe investering wil het bedrijf met vestigingen in Leiden (waar het onderzoekslab zit) en Eindhoven (productielocatie) gaan opschalen. ‘We kunnen nu echt gaan werken aan een massamarkt’, zegt Christian Rood, ceo en mede-oprichter. Daartoe zullen onder meer accu-technici van over de hele wereld worden aangetrokken. Nu werken 25 mensen bij het bedrijf, over een jaar moeten dat er 75 zijn.

Kapitaalinjectie

Het bedrag van 22 miljoen is meer dan waarop het jonge bedrijf hoopte; de oprichters gingen uit van 15 miljoen. Mede dankzij een kapitaalinjectie van 5 miljoen euro van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland RVO, viel de totale investering hoger uit.

Een van de nadelen van de productiemethode van LeydenJar is dat het proces van het opdampen van silicium langzaam verloopt. Met de investering wil het bedrijf werken aan machines die sneller kunnen produceren.

Ook wil LeydenJar ‘treintjes’ bouwen van machines waar de anodefolie doorheen loopt. Door meerdere machines achter elkaar te plaatsen en met de ontwikkeling van een snellere machine van de derde generatie, moet het productievolume omhoog. Met tien machines achter elkaar denkt het bedrijf een capaciteit van 0,3 gigawattuur per jaar te halen. Ter vergelijking; de accufabriek van Tesla in Nevada produceerde in 2019 ongeveer 24 gigawattuur.

Auto-accu

Ook moet het aantal laadcycli (de levensduur van de accu’s) omhoog. Een auto-accu moet minstens acht jaar mee gaan, wat neerkomt op ongeveer achthonderd keer volledig opladen en ontladen. Dat aantal wordt nu nog niet gehaald, maar Rood verwacht dit getal binnen afzienbare tijd te bereiken, dankzij het onderzoek in het Leidse lab van LeydenJar.

Rood zegt in gesprek te zijn met de drie grootste producenten van consumentenelektronica en de ‘vier van de grootste automotive clubs ter wereld’, over mogelijke levering van accu’s. Rood denkt over ongeveer twee jaar accu’s te kunnen leveren voor bijvoorbeeld smartphones en hoopt over vijf jaar voldoende productie te kunnen draaien om ook aan autofabrikanten te kunnen leveren.

Voor de gigafabriek die hiervoor nodig is, zijn in de toekomst nog wel nieuwe investeringen nodig, zegt de ceo. ‘Opschalen voor consumentenelektronica gaat makkelijker, omdat volumes minder groot zijn. In een elektrische auto zitten tienduizend iPhone-accu’s. Dat vergt enorme productiecapaciteit.’

Meer over