Bates Motel

Moord, mysterie en doodslag dienen zich in rap tempo aan in een nieuwe, vermakelijke horrorserie.

JESSE HEIJNIS

Dat Norman Bates, de legendarische, verwarde moordenaar uit Alfred Hitchcocks Psycho (1960), een moeizame relatie had met zijn moeder, dat is bekend. 'Hij deed er alles aan de illusie dat zijn moeder nog in leven was in stand te houden. Hij verkleedde zich, hij zat in haar stoel en sprak met haar stem. Hij probeerde zijn moeder te zijn. En uh... nu is hij dat ook', concludeerde een psycholoog aan het slot van de film. Maar wie was die moeder precies en hoe heeft het ooit zo ver kunnen komen?

De Amerikaanse serie Bates Motel komt met een antwoord, soort van.

We ontmoeten Norma en Norman jaren voor de gebeurtenissen uit Psycho, net op het moment ze hun intrek nemen in hun nieuwe huis en motel. De verhuizing is bedoeld als frisse start na de 'mysterieuze' moord op hun echtgenoot/vader: Norman ontdekte het neergestoken lichaam in de garage, Norma stapte op hetzelfde moment koelbloedig uit de douche.

In deze openingsscènes valt het nog niet zo op, maar het maffe is dat Bates Motel zich afspeelt in het heden. Opeens heeft Norman een iPhone in zijn handen, veegt Norma de vloer aan met een Zwiffer en lijkt de jarenzestig-zwartwitwereld van Psycho ver, ver weg.

Daarmee verliest de serie direct een groot deel van zijn relevantie: ondanks Normans ouderwetse kleding, Norma's klassieke Amerikaanse auto en hun iconische spookhuisje, is dit overduidelijk niet de familie Bates die we via Hitchcock al zo goed hebben leren kennen.

Toch is Bates Motel vermakelijke pulp-tv. Het kustplaatsje waar Norma en Norman hun motel hebben gekocht, blijkt rotter dan de scheefgegroeide moeder-zoonrelatie. Zelden in de weg gezeten door enige vorm van logica dienen moord, mysterie en doodslag zich in rap tempo aan.

De gearriveerde filmacteurs Vera Farmiga en Freddie Highmore weten precies wat hun te doen staat en spelen de hoofdrollen met exact de juiste hoeveelheid camp. Met name Farmiga weet zich als bezorgde moeder annex moordlustige femme fatale voor je te winnen.

Daarnaast doet de (ongezonde) ontwikkeling tussen Norma en Norman heus smaken naar meer. Alvast weten welk lot beide personages boven het hoofd hangt, is daarbij de helft van de lol. Dat de schuchtere Norman tegen de zin van zijn moeder wordt bedolven onder de aandacht van allerhande vrouwelijk schoon is totaal ongeloofwaardig, maar met de gebeurtenissen uit Psycho in het achterhoofd best geinig natuurlijk.

Niet zo vreemd dus dat de Amerikaanse tv-wereld zich inmiddels volledig heeft overgegeven aan de aantrekkingskracht van de prequel. Na Hannibal (over Hannibal Lector), The Carrie Diaries (Sex and the City in de jaren tachtig) en het dit jaar te verschijnen Better Call Saul (pre-Breaking Bad) en Gotham (pre-Batman), is Bates Motel niet de eerste, maar zeker ook niet de laatste 'hoe heeft het zover kunnen komen?'-serie.

Bates Motel

Zondag, Nederland 3 21.20-22.10 uur

undefined

Meer over