Barbie kweekt een wasbordje

Het individueel sporten is op zijn retour, mensen zoeken weer teamsporten op of trainen in een fitnesscentrum, aldus de conclusies van een onderzoekje dat gisteren bekend werd....

Zo'n blad specifiek voor vrouwen was er nog niet. De doe-hetzelfster werd tot nog toe alleen bediend door bladen als Muscle Magazine, Flex en Muscle+Fitness, vol opgepompte mannenen vrouwenlijven.

'Ga strak de lente in!', roept de cover van Female Fitness Magazine een kreet die we kennen van de mannelijke equivalent Mens Health, het blad dat ons keer op keer trakteert op dezelfde breedlachende knul die de lezer in zijn ondergoed zijn wasbordje toont. Elke aflevering is een kopie van de vorige, maar toch zijn er elke maand weer ruim vijftigduizend kopers voor.

Zou die truc ook met de dames uit te halen zijn? Dat is moeilijk te zeggen. Meer dan de halve kiosk is gewijd aan tijdschriften die vrouwen aanspreken op uiterlijk,verzorging en een goed gevoel.

Female Fitness Magazine verschilt maar weinig van zijn mannelijke tegenvoeters. Slechts hier en daar duiken typisch vrouwelijke onderwerpen op, in verhalen over fitness tijdens en na de zwangerschap en over cystes aan de eierstok. Alleen de plaatjes zijn vervangen door die van gespierde, breedlachende en steevast langharige vrouwen in sportsuit.

Uiterlijk is Female Fitness Magazine de wereld van Tell Sell in gedrukte vorm. De modellen ogen als glimmende Barbie-poppen, met dito haar en glimlach. Typisch Amerikaans, met een duizelingwekkende reeks 'wetenschappelijke nieuwtjes', in de trant van 'te grote porties eten veroorzaken kanker', 'melk voorkomt groeistoornissen en vitamineD tekort' en 'wandelen verbetert het geheugen'.

Daarin schuilt ook een basale fout die het eerste nummer van Female Fitness Magazine begaat: het blad is een letterlijke vertaling van het Canadese Oxygen Magazine. Dat maakt het tijdschrift voor de nuchtere Nederlander niet alleen afstandelijk, het leidt ook tot bizarre notitites. In de diverse dieetrecepten komen bijvoorbeeld ingredien voor als Oosterse bieslook, Boston sla, olijfolie-kookspray, vanille proteepoeder en Roma-tomaatjes. In Ontario misschien op elke straathoek verkrijgbaar, maar in het Albert Heijn-filiaal te Zwolle-Zuid staan ze toch even met de ogen te knipperen bij zo'n boodschappenlijstje.

Weliswaar belooft de uitgever in een voorwoord vanaf het volgende nummer meer Nederlandse bijdragen, maar Female Fitness Magazine blijft een licentie, waarvoor doorgaans geldt dat meer dan de helft uit vertaalde producties bestaat. Het eerste nummer belooft in elk geval weinig goeds: behalve van een uitgever en een eindredacteur is in het colofon geen sprake van een Nederlandse redactie.

Misschien toch maar beter meedoen met de trend: op naar de fitnessclub daar is helemaal geen blaadje voor nodig.

Meer over