Banken moeten nog instemmen met akkoord Eurotunnel

Het akkoord dat Eurotunnel, de beheerder van de spoorwegverbinding onder het Kanaal, dinsdagavond heeft bereikt met de banken over herstructurering van de schulden zal eind deze week nog moeten worden goedgekeurd door een afvaardiging van alle 225 banken die het concern geld hebben geleend....

Van onze economische redactie

AMSTERDAM

Niet bekend

De precieze inhoud van de overeenkomst zal naar verwachting na de goedkeuring van de banken worden bekend gemaakt. Eurotunnel zei gisteren zelf dat begin volgende week de handel in aandelen Eurotunnel op de beurzen van Parijs, Londen en Brussel weer zal worden hervat.

De komende maanden zal elke van de 225 betrokken banken nog akkoord moeten gaan met de schuldenregeling. De aandeelhouders kunnen pas begin volgend jaar hun stem laten horen.

Eurotunnel besloot in september 1995 de rentebetalingen op de schuld aan de bank op te schorten. De zware schuldenlast had het concern tot de rand van het faillissement gedreven. De exploitant van de Kanaaltunnel besloot vorig jaar september de rentebetalingen voor anderhalf jaar stop te zetten. De onderneming haalde destijds nog onvoldoende inkomsten binnen om de dagelijkse rentelast van ruim 5 miljoen te kunnen dragen. In de laatste zes maanden werd een positief bedrijfsresultaat behaald, zo liet Eurotunnel bij de halfjaarcijfers weten.

Daaruit bleek vorige maand dat Eurotunnel het verlies over het eerste halfjaar heeft teruggedrongen tot 372 miljoen pond (970 miljoen gulden) negatief, vergeleken met een min van 465 miljoen pond (1,2 miljard) in dezelfde periode vorig jaar. De omzet verdubbelde ruimschoots van 105 miljoen pond (274 miljoen) tot 224 miljoen pond (585 miljoen).

Dinsdag bereikten de twee onderhandelaars van Eurotunnel een overeenkomst op hoofdlijnen met de vier leiders van het bankensyndicaat. Met het akkoord hebben de partijen de dreiging van een faillisement weten te bezweren. Maandag liep het door de handelsrechtbank van Parijs gestelde ultimatum af, maar de Brit Lord Wakeham en de Fransman Robert Badinter, die namens Eurotunnel de gesprekken met de belangrijkste banken voerden, mochten hun onderhandelingen alsnog afronden omdat een akkoord in zicht was.

Als de bijzonderheden van de overeenkomst volgende week bekend worden, zal duidelijk worden in hoeverre de banken een belang in Eurotunnel hebben gekregen. Daarop hebben zij aangestuurd, maar de onderneming heeft steeds laten weten dat zij hiermee alleen zal instemmen als dat gepaard gaat met een 'zeer substantiële' vermindering van de schuld. Ook zou hierbij een 'duidelijke meerderheid' van de stukken in handen van de huidige aandeelhouders moeten blijven.

Meer over