BAM-toneelspelers eisen aandacht op

Schaatsen


Marathon Cup

Amsterdam -Gevloek op het ijs, gezucht langs de kant. De marathonschaatsers werken zaterdag hun tiende aflevering van de KPN Cup af en het is een herhaling van zetten op de Jaap Edenbaan. Opnieuw stelt de BAM-ploeg de overwinning veilig, ditmaal in de persoon van Arjan Stroetinga.


En dus is er gemok en gekreun. Er wordt stoom afgeblazen over de massasprint waarin weer eens met de armen is gewerkt, en natuurlijk doet de volgende zege het aanzien van de winnende ploeg geen goed. De BAM-ploeg, het blijft een verhaal apart in de marathontak.


Als ploegleider Jillert Anema zijn rijders de sporen geeft, weet de rest van het peloton meestal al wat er komen gaat. Dat een grote groep het op de Amsterdamse buitenbaan nog 125 ronden weet uit te zingen, is volgens de Fries dan ook deels te wijten aan het ijs. Door de zuigende werking kunnen de meesten comfortabel in de schaduw van hun voorganger meeglijden, oordeelt hij.


Als geen ander beheerst Anema de kunst van het provoceren. Voor hem begint en eindigt een wedstrijd niet per se op de ijsbaan. De psychologische oorlogsvoering wordt waar mogelijk gevoerd en met de middelen die voorhanden zijn.


Als hij een jonge rijder van een ander team uit zijn concentratie kan halen door van alles naar hem te roepen, zal hij het niet laten. Je moet je tegenstanders alleen nooit beter motiveren dan je eigen rijders, zegt hij.


Anema ondervond het aan den lijve. In zijn langebaantijd meldde de Sanex-ploeg voor de EK allround in 1997 doodleuk dat Rintje Ritsma in staat was meer zuurstof op te nemen dan vijfvoudig Tourwinnaar Indurain. Anema wist als fysiotherapeut van het team dat het verhaal onmogelijk kon kloppen.


'Maar het haalde de krant wel en werkte als een rode lap op andere rijders. Ids Postma werd toen kampioen nadat hij in Heerenveen de 500 meter in 36,77 seconden had gereden. Een absolute toptijd.'


Nu bekent hij met een glimlach dat het nog steeds geen kwaad kan om de concurrentie uit balans te brengen en een flinke rel te schoppen. Wie hem een toneelspeler noemt, zal hij niet tegenspreken. Anema schaamt zich er ook niet voor dat hij dankzij de hulp van zusterploeg Renault Eco2 met acht in plaats van vier rijders de strijd kan aangaan, hoezeer het anderen ook irriteert. 'Met fair play heeft het niets te maken', oordeelt zijn Wadro-collega Henk Angenent zaterdag weer eens.


Als door een wesp gestoken, reageerde de laatste Elfstedentochtwinnaar, toen hij hoorde dat Anema begin deze maand liever met zijn ploeg op trainingskamp naar Tenerife ging dan zich op de eerste natuurijswedstrijden te richten. 'Zeg dan niet: we zijn geen sissies, we doen dit seizoen overal mee. Je kunt met twee teams toch genoeg rijders opstellen?'


In een column op schaatspeloton.nl analyseert rijder Geert Plender de haat-liefdeverhouding tussen de andere teams en BAM. De successen worden Anema's formatie gegund, schrijft hij, 'als enige ploeg waar alle rijders op scherp staan'.


Plender refereert echter ook aan de felicitaties die Martijn Kromkamp onlangs zijn voormalige ploegleider wilde overbrengen. Anema hoefde ze niet. Van complimenten wordt mijn ploeg lui, antwoordde die. Plender weet sindsdien prompt wat het peloton te doen staat om het BAM-bolwerk aan het barsten te krijgen. 'Vanaf nu gaan we complimenten geven.'


De leider in het klassement legt die oproep echter meteen naast zich neer. 'Als ik het een ploeg gun dat ze verliezen, zijn zij het wel', zegt Karlo Timmerman die door een ultieme krachtsinspanning in de laatste ronde opschuift naar de tweede plaats en zich verzekert van 18 punten in de Cup. Met SOS Kinderdorpen voert hij ook het ploegenklassement aan.


Timmerman verdedigt een voorsprong van zestig punten op stadsgenoot Rob Hadders van de Renault Eco2-ploeg die hij zelf twee jaar diende. Zeven wedstrijden nog zijn er te gaan tot de finale van het circuit, maar Timmerman denkt dat zijn marge niet in gevaar zal komen.


Beter gezegd: hij zal het nooit zover laten komen, kondigt hij aan. 'En al helemaal niet door iemand van BAM.'


Meer over