Balen, de euro is duur

De dure euro kost veel multinationals omzet en winst. Unilever rapporteerde donderdag dat zijn omzet met 6,5 procent is gedaald. Afgezien van wisselkoersen was er nog een kleine groei, maar die werd weggevreten door dalende koersen van de munten van India, Brazilië, Zuid-Afrika en de VS.

Omzet die multinationals boeken in verre oorden moet worden omgerekend naar euro's. Al die munten zijn minder, soms fors minder waard. De dollar daalde in een jaar tijd 7 procent, maar de Indiase roepie en de Braziliaanse real 16 procent, de Zuid-Afrikaanse rand en de Argentijnse peso 22 procent en de Japanse yen zelfs 25 procent.

Philips wees er deze week op dat 75 procent van zijn inkomsten wordt gerealiseerd in dalende munten. Heineken meldde dat de valutadalingen de omzet 3 procent hadden gedrukt. Drankenconcern Pernod Ricard zag zijn omzet met 1 procent dalen, maar na verwerken van de valutaschommelingen was die daling 9 procent.

'Het is geen kwestie van een paar valuta die in waarde zijn gedaald', zegt Richard Withagen, financieel analist bij SNS Securities. 'Het is de euro die in waarde stijgt. Ten opzichte van alle valuta's die ik hier op mijn lijstje heb staan, is de euro gestegen.' Alle, behalve de Deense kroon.

Heineken en Unilever produceren vrijwel al hun producten ter plaatse en merken het valutaprobleem pas als ze hun resultaten omrekenen naar euro's. Heineken heeft één productiestroom waar het anders werkt: de export naar de VS. Voor dat bier uit Zoeterwoude worden kosten gemaakt in dure euro's, de opbrengst is in dalende dollars. Heineken kan kiezen: de prijs verhogen, tot vreugde van de concurrentie, of genoegen nemen met minder marge.

De Rabobank publiceerde onlangs de valutagevoeligheid van 21 grote beursgenoteerde bedrijven in de Benelux. Negentien hebben van de valutaschommelingen een omzetdaling te vrezen van meer dan 3 procent.

Voor veel ondernemingen zijn de wisselkoersen een cosmetisch ongemak. Veel van wat in India wordt verdiend, wordt ook daar geïnvesteerd. Maar, zegt analist Tom Muller van Theodoor Gilissen: 'Neem Heineken. Dat kocht vorig jaar de brouwersgroep APB in Singapore. Als de Singapore-dollar blijft dalen, moet Heineken zijn bezit op den duur afwaarderen.'

De valutaschommelingen zullen ook effect hebben op in- en uitvoer, maar volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek zal dat vertraagd optreden: 'Veel transacties zijn in contracten vastgelegd en vaak zijn valuta-risico's afgedekt.' Als de euro blijft stijgen, zal de import (waaronder olie) goedkoper worden en dus zal de inflatie dalen. Export wordt duurder en dus moeilijker.

undefined

Meer over