Baggeraar Boskalis haalt stofkam door hele bedrijf

Boskalis, het grootste baggerbedrijf ter wereld, kampt met lagere marges en een geringere bezetting van de vloot. De winst over 2003 daalde daardoor tot 70,9 miljoen euro vergeleken met 82,1 miljoen in het jaar daaraan voorafgaand....

Om de leidende positie op de baggermarkt te verdedigen, haalt Boskalis de stofkam door de hele onderneming. Met de forse reorganisatie wil de onderneming 450 van de 3200 arbeidsplaatsen schrappen. Bestuursvoorzitter Rob van Gelder van Boskalis repte woensdag op een persbijeenkomst in Amsterdam waar de jaarcijfers werden toegelicht, van een 'kamerbrede aanscherping van de organisatie'.

Boskalis trekt vijftien tot twintig miljoen euro uit voor de reorganisatie,een bedrag dat ten laste komt van het resultaat over dit jaar. De ingreep moet de winstgevendheid van het bedrijf blijvend met twintig miljoen euro per jaar vergroten.

Bijna de helft van de te schrappen banen verdwijnt in Nederland, waar de werkgelegenheid met 10 procent krimpt. Van de huidige tweeduizend werknemers in Nederland verliezen er tweehonderd hun baan. De banen verdwijnen zowel op de baggerschepen (doordat oudere schepen uit de vaart worden genomen) als op het hoofdkantoor van Boskalis in Papendrecht.

De omzet van Boskalis bleef vorig jaar met ruim een miljard euro vrijwel gelijk. Het baggerconcern nam wel minder nieuwe orders aan, omdat, zoals Van Gelder het uitdrukt, 'wij bij de huidige magere marges terughoudend zijn bij het aangaan van langjarige contracten'. De orderportefeuille nam dan ook af van 1,3 miljard eind 2002 tot 1,1 miljard euro vorig jaar.

De orderportefeuille omvat nog 350 miljoen aan landwinningsprojecten in Singapore, die al enkele jaren stilliggen door een politiek conflict tussen deze stadstaat en de buurlanden Indonesin Maleisiver de zandwinning. Van Gelder ziet wel een verbetering van de relaties tussen Singapore en Maleisimaar verwacht geen doorbraak in het conflict voor de verkiezingen in Maleisin Indonesin maart en april van dit jaar.

Een bijkomend nadeel van het conflict is dat baggeraars uit Singapore uitwijken naar het Midden-Oosten waar wel veel werk is, maar met het gevolg dat ook in die regio de marges onder grote druk zijn komen te staan.

Van het lopende jaar heeft Boskalis geen hoge verwachtingen, omdat voorlopig geen hogere marges, noch een betere vlootbezetting in het verschiet ligt.

Meer over