Avondtour?

De proloog, die zaterdagavond rond tien uur werd besloten, heeft de gemoederen in beweging gebracht. Is het voor alle partijen beter als Tour-etappes in het vervolg later eindigen?...

JAAP HUISMAN

Arjan Bos van ploegsponsor Transport Verzekerings Maatschappij: 'De renners passeren hier over een minuutje. Nee, het is niet erg dat ik gestoord word, ik zie ze vandaag toch nog wel. Of het erg is dat de Tour later eindigt? Poef. Bij de proloog was het vrij donker en werd er gereden bij het licht van de motoren en de auto's. Dat is gevaarlijk. Voor de sponsors van de tour vind ik het ook geen voordeel omdat je de namen op de truien moeilijker kunt lezen. Natuurlijk zijn de kijkcijfers 's avonds hoger. Over de aankomsttijd hebben wij niet veel te vertellen. In december hadden wij een bespreking met Tourbaas Jean-Marie Leblanc. De Tour wil meer inspelen op marketing, en zo kwam ook de wens van de tv-stations aan de orde over de finishtijd. Dat is nu doorgevoerd met de proloog. De andere ritten komen een half uur later aan. Van onze renners heb ik geen klachten gehoord. Het is bezwaarlijk als het hotel op 25 kilometer afstand van de finish ligt, want het betekent dat ze later gesoigneerd kunnen worden, later aan tafel zitten en later naar bed gaan, maar ook wat langer kunnen uitslapen.

'Zo, de renners zijn voorbij. Het is nog een gesloten peloton, zie ik.'

Kees Jansma, chef Studio Sport: 'We hebben hier geen enkele invloed op, het wordt ons doodeenvoudig opgelegd. Sterker nog, ik weet er niks van dat de Tourbaas besloten zou hebben de finishtijd te verplaatsen. Het is voor mij een groot vraagteken.'

Manfred Krikke, voormalig sponsor van de PDM-ploeg: 'Voor de sporters vind ik het niet goed. Je hebt alle uren na de finish nodig voor interviews, opvang en massage. Soms ben je nog tot half elf 's avonds bezig. Het schuift dus op naar een nachtelijk uur. Bij voetballen gebeurt dat ook, maar wielrennen is toch een zeer zware sport. Commercieel is het wel interessant. Je komt in beeld, inclusief de kleinere sponsor met de kleinere ploeg. En verder zullen er minder werkuren verloren gaan aan het kijken naar de Tour.' Jean-Paul van Poppel, coureur: 'Publicitair is het beter. Als de renners tussen vijf en zes aankomen, dan is dat een beter tijdstip dan om half vier 's middags. Maar dat de laatste renner bij de proloog pas om tien voor tien 's avonds binnenkomt, is natuurlijk een slechte zaak. Het zal een kwestie van gewenning zijn, dat ze in plaats van elf uur om een uur vertrekken. Later naar bed en later opstaan dus. In Parijs-Nice hadden we al een voorproefje van die latere finish: het zat er wel in dat het een keer zou veranderen. Er is toen geen protest gekomen. Geen sponsor betekent immers ook geen fiets.'

Peter Post, voormalig ploegleider: 'Het is de beste tijd om de doelgroepen te bereiken. In een Belgische krant las ik dat ze pech hadden met het weer. Dat heeft niks te maken met de latere aankomsttijd, zoiets kan altijd gebeuren. Ik heb begrepen dat de kijkcijfers omhoog zijn geschoten. Voor mij is dat het bewijs dat de wielersport achterloopt. Ik denk zelfs dat we nog later moeten eindigen, misschien wel om 20.00 uur, dan is het nog niet donker. Welnee, dat levert geen gevaren op, er zijn nu ook criteriums die 's avonds verreden worden. Je houdt geen sponsor over als er gereden wordt op momenten dat niemand kijkt. Ik heb het al zo vaak gezegd dat de Tour met de tijd mee zal moeten gaan. Die renners moeten werken om geld te verdienen: het wordt tijd dat ze wat zakelijker worden.'

Pierre van Hooij, van café 't Trefpunt in Boxmeer: 'Mij maakt het niet uit of de Tour later of eerder aankomt. De televisie staat hier sowieso aan. Met die ploegendiensten tegenwoordig heb je toch genoeg belangstellenden in het café. Er zitten hier geregeld tussen de vijf en vijftien man, en we organiseren ook onze eigen Tourtoto. Ik zet in op Indurain.'

Kees Jansma, encore: 'Ik heb het nog even in ons tourboek nagekeken, maar de verplaatsingen van die eindtijden zijn ten opzichte van vorig jaar minimaal, hoor. Hoogstens een half uur. De gemiddelde aankomsttijd ligt tussen 17.15 uur en 17.30 uur. Er is geen overleg geweest, geen mailing gekomen van de Tourdirectie. Ik denk dat met name de Franse stations de verlate finish hebben afgedwongen met die extreme aankomsttijd bij de proloog. Dan is het prime time in Frankrijk. Ik vind het niet erg als de finish iets later valt: zo rond vijven is het beeld toch zwart in Nederland.'

Gerrie Knetemann, ex-coureur: 'Als je met de telefoon op de bank zit, heb je makkelijk praten. Dan denk je, waar maken ze zich druk over? Nou, ik kan je verzekeren, d'r is veel stress in het peloton. Ik ben er voor de eindtijd te veranderen, dan moet de dagindeling ook maar anders. Het liefst is een renner om vier uur klaar. Kan ie zich daarna laten masseren. Maar als hij voor een criterium een riante envelop krijgen, maakt het niks meer uit of hij om tien uur of middernacht moet fietsen. Voor een renner is het ook leuker als er geen twee maar vijf miljoen mensen naar de finish kijken. De Tour is een speciale wedstrijd. Als er meer mensen kijken, merken de renners dat aan hun loonstrookje. En nu zie ik Frans Maassen op kop liggen, dus ik hang op.'

Jaap Huisman

Meer over