Autosalon overleeft internet glansrijk

Reikhalzend wordt tegenwoordig uitgekeken naar de autoshows in Azië. In New Delhi opent morgen de grootste.

PETER DE WAARD

Het autootje is even klein maar zou nog goedkoper worden dan de Tata Nano van 2.000 euro. Vanaf morgen zal op de Auto Expo van New Delhi voor het eerst de Bajaj RE 60 te zien zijn, een wagentje dat maximaal 70 kilometer per uur rijdt en is uitgerust met een motor die 2,5 liter benzine gebruikt op elke 100 kilometer. Het model dat is gebaseerd op de autoriksja zal in de loop van het jaar te koop zijn.

De Auto Expo van New Delhi pretendeert nu de grootste complete autoshow of autosalon ter wereld te zijn. In 2010 werden er 73 nieuwe modellen gelanceerd. Dat aantal moet dit jaar worden overtroffen. Er worden liefst 1,8 miljoen bezoekers verwacht. Vooral de kleine auto en de energiezuinige auto zullen centraal staan.

Vroeger hoefden autojournalisten maar naar drie autobeurzen of shows (Engels) of salons (Frans) te gaan om op de hoogte te zijn: die van Genève (met de meeste nieuwe modellen), de tweejaarlijkse in Frankfurt (met de meeste expositieruimte) en die van Parijs (de oudste, met de meeste bezoekers).

Nu worden de nieuwste modellen in vele landen gepresenteerd. Hoofdredacteur Robert van der Ham van het blad Autoweek erkent dat niet alleen de auto-industrie maar ook de auto-marketing steeds mondialer wordt. 'Westerse autofabrikanten weten dat de grootste groeimarkten in Azië liggen. Daar lanceren ze ook vaker hun nieuwe modellen. En aan de andere kant komen de nieuwe fabrikanten uit Azië ook meer hiernaartoe. Volgend jaar zullen bijvoorbeeld drie Chinese autofabrikanten op de AutoRAI staan.'

Nu het zwaartepunt van de wereldeconomie is verplaatst, wordt reikhalzend uitgekeken naar de vele autosalons in Azië. Vorig jaar werden de nieuwe Chevrolet Malibu, de Mercedes-Benz A Klasse en de nieuwe Volkswagen Beetle het eerst getoond in Sjanghai - enkele uren voordat de autoshow in New York opende. 'Auto-oorlog: New York kan niet concurreren met Sjanghai', luidde de alarmerende kop in The Globe & Mail. China is een markt waar naar verwachting 30 miljoen auto's per jaar zullen worden verkocht - twee keer zoveel als in de VS. 'Je moet bedenken dat China nu honderd eigen automerken heeft, tegen zes of zeven in heel Europa. Dus daarom zijn er in alle grote steden van dat land autoshows waarvan de grootste in Sjanghai is', aldus Van der Ham.

India fabriceert veel minder auto's. De meest spraakmakende is de Tata Nano geweest. Maar het wagentje is nog geen verkoophit. Dat komt door technische problemen zoals kortsluiting waardoor brand is ontstaan. Ook zou het wagentje te veel het imago hebben van de 'armeluis-auto'. Ratan Tata zei gisteren tegen autojournalisten dat de Nano zeker geen flop is. 'In december werden er 7.400 verkocht.'

Net als China is ook India een enorme markt voor fabrikanten. Toyota liet gisteren weten dat de afzet in India dit jaar 30 procent zal stijgen. Behalve de Japanse, Koreaanse en Chinese fabrikanten maken daar ook de Europeanen hun opwachting. Het wordt al de salon genoemd met het grootste aanbod van hybride en elektrische auto's. In totaal nemen 1.500 autofabrikanten uit 24 landen deel. Veel fabrikanten als Peugeot en Volkswagen assembleren al auto's in India. Behalve nieuwe auto's worden ook andere voertuigen geëxposeerd.

Harley Davidson - er rijden al duizend Harley's in India - introduceert twee goedkopere motoren voor de Indiase markt. En Yamaha lanceert een speciale scooter voor vrouwen.

Volgende week vindt de North American International Motor Show plaats in Detroit, het hart van de Amerikaanse auto-industrie. Deze show werd voor het eerst in 1907 in een biertuin gehouden en wordt getrokken door de drie grote Amerikaanse autofabrikanten General Motors, Ford en Chrysler. Nu deze bedrijven aan een comeback bezig zijn, is de show weer een ijkpunt geworden. Verwacht wordt dat daar de nieuwe Ford Mondeo wordt getoond.

Tegelijkertijd houdt in Europa Brussel zijn salon. Deze is niet alleen bijzonder omdat daar vermoedelijk de nieuwe Toyoto Yaris is te zien, maar vooral ook omdat op deze expo door de bezoekers direct een auto kan worden gekocht. En dat gebeurt op grote schaal. Gemiddeld wordt 30 procent van alle in België verkochte nieuwe auto's per jaar op deze autoshow aangeschaft.

Van der Ham vindt dit wel een goede stunt. 'Eigenlijk zou Amsterdam ook zoiets moeten doen. Bij de laatste AutoRAI waren de bezoekerscijfers toch enigszins teleurstellend.' Joost 't Hooft, beursmanager van de AutoRAI, heeft zijn twijfels. 'Het nadeel is dat de dealers in de maanden ervoor en vlak erna nauwelijks meer auto's verkopen omdat iedereen wacht op de aanbieding van de tentoonstelling.' De AutoRAI had volgens hem vorig jaar 270 duizend bezoekers tegen 240 duizend in 2009. 'We vernieuwen wel degelijk. In de jaren vijftig stonden er alleen maar auto's op een rijtje. Nu kun je meerijden in jeeps of andere voertuigen. Het is veel interactiever geworden. Maar in Nederland is de potentie nu eenmaal niet groter dan 300 duizend bezoekers.'

Het aantal autobeurzen neemt nog altijd toe. In de voormalige Sovjet-Unie hebben Kiev, Moskou en Tallin grote autoshows. 't Hooft denkt niet dat de autobeurs zijn tijd heeft overleefd in het internettijdperk. 'Auto's wil je nog met je eigen ogen zien. Enkele jaren geleden werd voorspeld dat nieuwe auto's via internet zouden worden verkocht. Maar dat is nauwelijks van de grond gekomen.'

De beroemdste autoshow is nog altijd die in Genève. De eerste Genève Auto Salon werd in 1905 gehouden. Hoewel de show van Frankfurt groter is, heeft Genève altijd de meeste primeurs. Dat heeft te maken met de veronderstelde neutraliteit van de locatie. Al de andere shows zijn niet verschoond van nationalistische sentimenten. In bezoekersaantallen is de Parijse show in Europa de grootste. De Parijse Autosalon werd in 1889 voor het eerst gehouden.

undefined

Meer over