Autokoper moet voor de echte aanbiedingen in Italië zijn

Binnen de Europese Unie zijn de prijsverschillen voor nieuwe auto's de laatste maanden geëxplodeerd. In Italië kosten sommige auto's liefst 55 procent minder dan in bijvoorbeeld Oostenrijk....

Reuter, AP

BRUSSEL

De Europese Commissie wil dat de prijzen voor goederen in de vijftien lidstaten in de komende tijd naar elkaar toe groeien. Op de automarkt is juist sprake van het tegendeel. 'Na een periode van relatief stabiele prijsverschillen zijn de prijsverschillen voor de onderzochte modellen dramatisch gestegen', meldt de Europese Commissie.

De prijzen voor ruim de helft van de 75 onderzochte modellen verschillen binnen de Europese Unie met zo'n 20 procent. Dit is een inbreuk op de EU-regels dat de prijsverschillen niet hoger mogen zijn dan 12 procent en desnoods - voor een periode van maximaal één jaar - 18 procent.

Maar door de devaluatie van de lire in november vorig jaar is Italië voor liefst 51 modellen het goedkoopste land geworden. Oostenrijk is daarentegen voor 33 modellen het duurste land.

Wie een Ford Scorpio 2,0 liter wil kopen, is in Oostenrijk 55 procent duurder uit dan in Italië. Nederlanders die een Ford Fiësta 1,1 liter in eigen land kopen, zouden in Italië dezelfde auto 48 procent goedkoper kunnen krijgen.

Duitsers of Zweden moeten 50 procent meer neerleggen voor een Rover 214s dan de Italianen. Een Subaru Legancy Sedan kost in Nederland 54 procent minder dan in Oostenrijk.

De Europese Commissie concludeert dat het beleid om te komen tot minder grote verschillen door verschillende factoren wordt ondergraven zoals valuta-ontwikkelingen, prijsverhogingen in landen waar auto's al duurder zijn en de toetreding van nieuwe landen zoals Oostenrijk tot de EU.

De commissie erkende gisteren niet in staat te zijn de verkoopprijzen van auto's zelf te gaan bepalen. De Europese Commissie wil de komende tijd wel gaan onderzoeken of individuele lidstaten consumenten via kunstmatige barrières tegen werken bij het kopen van een auto in een ander land zoals in Italië. Inwoners van de EU hebben wettelijk het recht de auto te kopen waar die het goedkoopst is.

Meer over