Autoindustrie werkt aan CO2-norm

Het voornemen van de EU om nieuwe auto’s vanaf 2012 te binden aan een gemiddelde uitstoot van 120 gram CO2 is door de meeste autofabrikanten gelaten geaccepteerd....

Van onze verslaggever Theo Stielstra

De meeste autofabrikanten hebben hun meer of minder ambitieuze doelstellingen gepresenteerd. Zo heeft Volkswagen een begin gemaakt met een reeks Blue Motion-modellen, die aanzienlijk zuiniger zijn met nagenoeg onveranderde prestaties. Renault heeft Eco2-auto’s, Volvo legt bij Helmond sinds jaar en dag een bos aan waarin voor iedere verkochte auto een boom wordt geplant en Daihatsu, waarvan de meeste modellen toch al weinig bijdragen aan het broeikaseffect, compenseert voor iedere auto de CO2-uitstoot voor het eerste jaar.

Vrijdag openbaarde General Motors Europe, met de merken Opel/Vauxhall, Saab en Chevrolet, zijn milieustrategie. Bestuursvoorzitter Forster noemde de grens van 120 gram niet iets om zenuwachtig van te worden, omdat het concern al jaren ‘intensief werkt aan het beperken van de uitstoot van zijn voertuigen’.

Meer over