Auto-van-de-eeuw-verkiezing moet uitgroeien tot een mondiaal spektakel

Ooit gehoord van de wasmachine van de eeuw? Het bankstel aller tijden? Geen mens haalt het in zijn hoofd de stofzuiger van de twintigste eeuw te kiezen....

ERWIN WIJMAN

Het zoveelste ludieke idee om de millenniumwisseling luister bij te zetten? Veel meer, volgens bedenker Dick Holzhaus, reclamemaker en autogek. Zijn 'Car of the Century' moet een mondiaal televisie-spektakel worden. 'Een feest voor de mooiste uitvinding van de eeuw.'

Holzhaus regelde acht jaar geleden al internationale bescherming van naam en logo en richtte zelfs een bv Car of the Century op. Mede-directeuren zijn managementadviseur en auto-freak Gerard de Gier (ex-IBM) en Machiel Kalf, technisch docent en verbonden aan de historische Automobiel & Rensport Club.

De mister car of the universe uit Aerdenhout is druk aan het hengelen naar grote sponsors om het eeuwproject van een financieel fundament te voorzien. 'Wij hebben de know how en het enthousiasme, maar niet het geld. En het praat nu eenmaal makkelijker met tv-stations, producenten en andere partijen als meneer Shell of Philips aanzit aan tafel. Daarbij hebben we juridische ondersteuning hard nodig om alles goed af te schermen.' Er zijn kapers op de kust. Na recente 'onbevredigende contacten met een grote Duitse uitgever' realiseerde hij zich weer hoe makkelijk zijn initiatief van de kaart te blazen is door 'dwarsliggende buitenlanders'.

'Dit is een geld genererend project', legt Holzhaus uit. 'Denk aan de merchandising er omheen, zoals kalenders, boeken, video en nieuwe media, tv-rechten. Jaap Eggermont gaat voor ons een hit produceren waar automotorgeluiden in verwerkt worden.'

Pas als de plannen helemaal rond zijn, gaat hij met 'gewiekste jongens' als Joop van den Ende rond de tafel zitten. Maar het mega-event mag niet verpest worden door 'derderangs artiesten als Ben Cramer' die tegen het decor van een glimmende auto een liedje zingen. 'Dat is heiligschennis. De auto moet centraal staan.'

De auto van de twintigste eeuw is ook de auto der auto's, want de geschiedenis van het gemotoriseerde blik gaat niet veel verder terug dan 1900. Vanaf 1999 kan het publiek door middel van enquêtes in autobladen kiezen uit een lijstje nominaties, samengesteld door autojournalisten uit de gehele wereld. Er zijn zes categorieën: economy cars (Morris Minor en zo), luxury cars (Rolls-Royce), sportwagens, competition cars (McLaren F 1), utility cars (Renault Espace, Jeep) en prototypes (Batmobile). Om de antiekere auto's niet te vergeten, wordt de eeuw in vier stukken van 25 jaar gehakt. Op het moment suprême in januari 2001 maken 'prominenten' aller landen (zou Ferrari-adept prins Bernhard dan nog leven?) de definitieve keuze via een Eurovisie Songfestival-achtige jurering die rechtstreeks wordt uitgezonden en waarbij de jaarlijkse Oscar-uitreiking 'zal verbleken tot een boerenklompenfeestje'.

Geldingsdrang is Holzhaus niet vreemd. Hij compenseert op zijn eigen manier het gemis van een nationale auto-industrie.

Ook al rijdt Holzhaus zelf in een Alfa Spider ('altijd open'), bezit hij een Morgan en een TVR en zijn z'n eeuw-favorieten de Bugatti Atalante coupé, Ferrari 275 GTS en de vroege Bentley Continental, de auto-van-de-eeuw-verkiezing wordt wèl een publieksprijs. De Lelijke Eend, de T-Ford en de Volkswagen Kever maken zeker een kans.

Erwin Wijman

Meer over