Auto-reclame zegt 'Ik krijg een ongeluk'

Je zou er bang van worden, van auto-advertenties. Met airbag, staat erin. Of met dubbele, full-size airbags. En een zij-airbag....

'Ik ga dood' las je op de billboards van AVVL Uitvaartzorg. 'Ik krijg een ongeluk' lees je in auto-advertenties.

Angst als verkoopargument werkt ook voor Jif - met Vim krijgt u krassen -, voor Becel, voor levensverzekeringen (dat vogelverschrikkersechtpaar in het televisiespotje) en voor vuurwerk, met die afgerukte handen en jongens-met-één-oog.

Maar angst en auto's gaan het vaakst samen, en dat heet dan 'veiligheid'.

Volvo richtte een paar jaar geleden in Amerika een Volvo saved my life club op. Een marketingmedewerker duikelde uit het archief bedankbrieven van Volvo-rijders op en benaderde ze voor een reeks commercials. Daarin steevast mensen in een geluk-tafereeltje. Met echtgenote. Met kinderen.

Elk tv-spotje eindigt met de naam van het gezin en de datum waarop ook alweer het ongeluk met de Volvo gebeurde. 'It's good for loyality, but it's a frightening way to develop business', vond de man die bij Volvo verantwoordelijk was voor de ongevallenclub.

'Frightening' of niet, in Nederland zijn vooral Audi en Mercedes er dol op. En dan het liefst ook nog in combinatie met kinderen. Audi kwam een jaar of wat geleden met een foto van een stationwagon vol klein grut in een advertentie met de kop 'Crèche-bestendig'.

Elke Audi is eveneens 'crash-bestendig', beloofde de tekst verder, dank zij 'de verstevigde kooiconstructie, kreukelzones, dwarsbalken in de portieren, de ronde vormen en zachte materialen in het interieur'. En 'standaard ABS'.

Dezer dagen zie je op tv een pathetisch reclamespotje over de Audi Quattro met, alweer, een gezinnetje, op weg naar oma. Vader rijdt, ziet obstakel op de weg, moeder schrikt 'de kinderen', vader denkt 'ik haal het niet', vader ontwijkt obstakel, jongetje vraagt 'was dat nou een koe op de weg?'. Ongeloofwaardige underacting, en toch volstrekt over the top.

En dan die advertentie in de kranten laatst van Mercedes. 'Pappie', is de kop. Pappie haalt bloedjes met de Mercedes op van De Regenboog, is de foto. Pappie nam de Mercedes om de leaseprijs (die raakte een 'zakelijke snaar'), om het mooi, de ruimte, het rijcomfort, de stilte ('voor z'n mobiel zaken doen').

Toch: 'punt van doorslag bleek de veiligheidsfactor. Met name de 'geïntegreerde kinderzitjes'.

Hoe meer advertenties voor auto's je leest, hoe minder je zin hebt om er een aan te schaffen.

Erwin Wijman

Meer over