Nieuwsarchitectuur

Architect I.M. Pei, de man achter de Louvre-piramides, overleden

De gerenommeerde Chinees-Amerikaans architect Ieoh Ming Pei is donderdag op 102-jarige leeftijd overleden in New York. Zijn bekendste, meest omstreden project is de glazen piramide bij de ingang van het Louvre in Parijs.

Nu is Parijs blij met de piramide, maar in de jaren tachtig werd fel campagne gevoerd tegen zoveel moderniteit midden in de oude stad. ‘Een wrat op een edel gelaat’ en dat ‘ding hoort in de woestijn’, zo luidde de kritiek. De directeur van het Louvre stapte op, maar Peis piramide kwam er toch, mede dankzij steun van president Mitterrand.

I.M. Pei werd in 1917 geboren in China als zoon van een bankdirecteur. Hij kwam als 18-jarige naar de VS en kreeg daar les van grootheden uit de Bauhaus-stroming als Walter Gropius en Marcel Breuer. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kon Pei niet terug naar zijn thuisland waardoor zijn carrière zich noodgedwongen in de VS ontwikkelde.

Via Bauhaus leerde hij de ‘internationale stijl’ kennen – het modernisme – een stijl die zakelijk is met spaarzame details. Pei gaf daar vaak zijn eigen elegante draai aan. Zijn bekendste ontwerpen zijn de John F. Kennedy Library in Massachusetts, de Rock and Roll Hall of Fame in Cleveland en de Chinese Bank in Hong Kong.

Piramide van glas en staal

Het was Mitterrand die Pei in de jaren tachtig uitnodigde een ontwerp te maken voor een nieuwe entree van het Louvre. Het museum kon de enorme bezoekersstromen nauwelijks aan en dus schiep Pei ruimte met een ondergrondse ingang. Om te voorkomen dat het op een duister metrostation zou gaan lijken, plaatste hij er een piramide van glas en staal bovenop. Veel Fransen vond het onbestaanbaar dat een modernist op deze manier de eerbiedwaardige oude paleisgronden schond. De krant Le Figaro voerde zelfs een heuse oorlog tegen de architect.

Verder won Pei de belangrijkste architectuuronderscheiding, de Pritzker Prize, in 1983. Bovendien richtte hij het architectenbureau Pei Cobb Freed & Partners op dat in de jaren negentig het overdadig met natuursteen beklede ABN Amro-hoofdkantoor ontwierp op de Zuidas in Amsterdam.

Pei had toen al afscheid genomen van het bureau, maar hij bleef ontwerpen. Op 90-jarige leeftijd tekende hij nog de plannen voor het museum van Islamitische kunst in de oliestaat Qatar, dat nog altijd een ijkpunt in de hoofdstad Doha is.

Meer over