Nieuws

Apple werpt zich op als hoeder van privacy in knetterende ruzie met ‘grootverdiener in data’ Facebook

Apple-topman Tim Cook heeft hard uitgehaald naar grote socialmediabedrijven die hun geld verdienen met het verzamelen van grote hoeveelheden persoonlijke gegevens. Hij noemde Facebook niet bij naam, maar de goede verstaander weet genoeg: de twee bedrijven liggen al een tijdje op ramkoers.

De schermen zoals iPhone-gebruikers die binnenkort te zien krijgen Beeld Apple
De schermen zoals iPhone-gebruikers die binnenkort te zien krijgenBeeld Apple

‘Als een bedrijf is gebouwd op het misleiden van gebruikers, uitbuiting van data en keuzes die in feite geen keuzes zijn, verdient dat geen lof. Het verdient een hervorming’, zei Cook op de onlineconferentie Privacy & Data Protection.

Dat soort bedrijven maken zich volgens de topman schuldig aan het versterken van tegenstellingen in de maatschappij. Cook hekelde ook het gebruik van algoritmes die de meest spectaculaire, maar vaak onware samenzweringstheorieën verspreiden om gebruikers aan socialmediaplatforms te binden.

‘Het is hoog tijd dat we ophouden te doen alsof deze aanpak ons niets kost, want het veroorzaakt polarisatie, verlies van vertrouwen en zelfs geweld.’ De Apple-topman deed daarnaast een oproep aan de Amerikaanse regering om met strengere privacyregels te komen, vergelijkbaar met de richtlijn van de Europese Unie.

Cook noemde Facebook niet bij naam, maar de goede verstaander weet genoeg. De twee bedrijven staan al een tijdje lijnrecht tegenover elkaar. Apple als beschermer van de privacy van zijn gebruikers, Facebook als grootverdiener van datahandel. De twee belangen komen met elkaar in botsing op iPhones, waar bij veel mensen ook de apps van Facebook, Instagram en WhatsApp staan. Die laatste twee zijn eigendom van Facebook.

Een komende update van iOS, het mobiele besturingssysteem van Apple, verplicht gebruikers toestemming te geven aan apps als die gerichte reclame willen aanbieden op basis van persoonlijke gegevens. Deze zogenoemde App Tracking Transparency kan Facebook, dat het juist van deze zeer specifieke advertenties moet hebben, financieel hard raken. Vorige maand protesteerde Facebook hier al tegen met paginagrote advertenties in Amerikaanse kranten.

Dit werd deze week gevolgd door een waarschuwing van Mark Zuckerberg bij de presentatie van de jaarcijfers: dit kan Facebook financieel schaden. Bij die gelegenheid ging de topman ook met gestrekt been in op de komende privacymaatregelen van Apple, dat hij als de grootste concurrent van Facebook ziet. ‘Apple heeft alle reden om zijn dominante platformpositie te gebruiken om zich te bemoeien met hoe onze apps en andere apps moeten werken’, aldus Zuckerberg. Ook stelde hij dat Apple zijn eigen apps bevoordeelt.

Misschien blijft het niet bij verbaal wapengekletter tussen de twee topmannen. Persbureau Bloomberg meldt althans op basis van een ingewijde dat Facebook een aanklacht wegens machtsmisbruik tegen Apple overweegt.

Meer over