Apple-achtige strategie BMW boert goed dankzij China

BMW heeft het beste half jaar uit de geschiedenis van het bedrijf achter de rug. Vooral in China stijgt de vraag naar de Beierse luxeauto's in hoog tempo.

AMSTERDAM/FRANKFURT - In het eerste half jaar van 2011 verkocht BMW bijna evenveel auto's in China als in Duitsland.Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde halfjaarcijfers van de BMW Group. Het bedrijf zag de nettowinst in de eerste zes maanden van 2011 ruimschoots verdubbelen, tot 3 miljard euro. De omzet steeg met 22,1 procent tot 33,9 miljard euro. Wereldwijd verkocht de autofabrikant tot 1 juli ruim 833 duizend auto's, bijna 20 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.


In China groeit de populariteit van BMW's het snelst. In de eerste helft van 2011 verkocht de autofabrikant 122 duizend auto's in China, 61,2 procent meer dan in dezelfde periode van 2010. Daarmee is China na Duitsland de grootste afzetmarkt geworden. Als de groei zich in het huidige tempo voortzet, is de Chinese automobilist de Duitser volgend jaar voorbij als grootste afnemer van BMW's. In Duitsland steeg de verkoop van BMW's met 9,2 procent tot 144 duizend auto's.


Alle drie de automerken van de BMW Group droegen bij aan de recordomzet. Het exclusieve Rolls-Royce - sinds 2003 in handen van de BMW Group - zag de verkoop met 64,1 procent stijgen tot 1.592 auto's. Bij Mini rolden bijna 30 procent meer auto's van de band: 142 duizend. En vlaggeschip BMW zelf verkocht met 690 duizend auto's 17,8 procent beter dan in dezelfde periode vorig jaar.


Het goede resultaat van BMW komt niet uit de lucht vallen. De gehele Duitse auto-industrie zit in de lift dankzij de Chinese honger naar exclusieve Duitse auto's. Zo presenteerde de topman van Daimler-Benz, het moederbedrijf van onder meer Mercedes, vorige week ook al een halfjaarwinst van 1,5 miljard euro.


Chinezen rijden echter het liefst in een Audi, waardoor moederbedrijf Volkswagen AG zich nog steeds de kampioen van de Duitse auto-industrie mag noemen. In het eerste half jaar van 2011 zag Volkswagen de nettowinst verdrievoudigen tot 6,5 miljard euro. Audi droeg binnen de Volkswagenfamilie met 2,5 miljard euro het meeste bij aan de winst.


Alle drie de concerns hebben hun winstverwachting voor 2011 naar aanleiding van de halfjaarcijfers inmiddels naar boven bijgesteld. Toch verwachten analisten dat de winstgroei voor de Duitse auto-industrie in de tweede helft van 2011 zal afzwakken door de hogere grondstofprijzen en het voornemen van Peking om de luchtvervuiling tegen te gaan door minder aankoopvergunningen voor auto's te verstrekken.


Op de exportcijfers van Duitse auto's lijkt dat vooralsnog weinig invloed te hebben. Ook in juli exporteerde de Duitse auto-industrie weer 9 procent meer auto's dan in dezelfde periode vorig jaar.


BMW wil met een Apple-achtige marketingstrategie nu ook de markt voor hybride en elektrische auto's gaan veroveren. Na de spanning onder autoliefhebbers eerst maximaal te hebben opgevoerd met 'uitgelekte' nieuwtjes over de nieuwste generatie BMW's, heeft directeur Norbert Reithofer van de BMW Group de wereldpers vrijdag in Frankfurt bijeen geroepen om aan de hand van gelikte presentaties voor het eerst kennis te maken met de toekomst van het autoconcern. Het elektrische stadsautootje i3 en de hybride sportwagen i8 komen in 2013 op de markt.


Financieel directeur Ian Robertson van BMW heeft vooral grote verwachtingen van hybride auto's. 'De komende jaren zal misschien 3 tot 6 procent van de mensen elektrisch rijden, maar de helft van de markt wordt hybride. BMW wil daarbij zijn.'


Nog even en de Beierse autofabrikant zet in China meer auto's af dan op de Duitse thuismarkt. BMW beleefde een topseizoen met een nettowinst van 3 miljard euro.


Meer over