'Apart volkje' koopt zich helemaal blauw aan oranje

Nergens ter wereld gaat het WK voetbal gepaard met de verkoop van zoveel gadgets. Pletterpetten, oranje jurkjes, oranje wc-papier, Buddies, ze vliegen de winkels uit....

Tè-tè-tè-tè-tè-tè! Aanvallûh!Op de schappen in de supermarkt. In ieder Blokker-filiaal.Zij die van voor het EK van 1988 zijn, worden knettergek van dat ‘Aanvallûh!’. Al helemaal met ondersteuning van de eentonige oranje vuvuzela. (Waarschuwing van de KNVB voor de oefenwedstrijd tegen Ghana van morgen, pagina 849 van Teletekst: Het is niet toegestaan vuvuzela’s mee te nemen in het stadion)

Omdat men na 49 toch niet meer meetelt voor reclamemakers – wonderlijke marketingwet, elders gaat het vaak genoeg over die profiteurs die bulken van het geld en zich een delirium drinken – en de menselijke soort zich ook na 1988 volop heeft voortgeplant, dreigt ‘Aanvallûh!’ een tijdloze klassieker te worden.

Een van de ‘Oranje Buddies’ van Coop, een pluche hebbedingetje, is nu de topper. Volgens tv-programma’s Kassa en Editie.NL die er een kinderpanel op loslieten. Knijp de Buddie in zijn koppie en er klinkt ‘Aanvallûh!’, een fluitsignaal of, alweer zo’n klassieker: ‘‘t Is st-i-i-i-i-l aan de overkant, ‘t is stil aan de overkant!’

De meest betekenisvolle stilte is nu die rond Appie. Waar blijft ie? Als er één verkoper is die een gadgetoorlog op slag een ander aanzien geeft, is het Appie wel. Appie is de geduldige spits, vermoedelijk een Italiaan, die loert en wacht, en vandaag (of morgen, of overmorgen. Zal toch wel?) de stand ineens een ander aanzien geeft.

Nog even en Buddie kan ernaar fluiten.

‘Knap hè?’, vindt Frank de Bruin van de Oranje Barometer, een initiatief van marketingdeskundigen. ‘In Den Haag lekt alles! En nu nóg weten we niet wat Albert Heijn gaat doen.’ Psssstt, niet doorvertellen, maar De Bruin (bij het vorige WK in Duitsland betrokken bij de Bavaria-Lederhose) weet zeker dat alle AH-promo’s, opgenomen in China, al weken op de plank liggen. Maar wat is de boodschap?

Naast de Johan Derksens en Hugo Borsten kent Nederland een heel ander segment Oranjewatchers. Zij die verrukt raken van het oranje auto-pakket van ING, het oranje toiletpapier van de Maag -, Lever- en Darmstichting, de terugkeer van Loeki de Leeuw bij Samsung, het NUON-shirt dat door onze eigen inspanning van bruin naar oranje kleurt en uiteraard van de Heineken-Pletterpet.

Die overigens nu al in oorlog is – onvermijdelijk bij voetbal – met het Bavaria oranje jurkje dat niet eens officiële sponsor van het Nederlands elftal is! Maar zich tijdens het oefenduel tegen Mexico mooi wel in een enorm sterke opstelling (elf permanent heupwiegende dames in nauwsluitend oranje) aan de tv-kijkers opdrong.

‘Slim zijn die Brabanders, hè?’, vindt De Bruin van de Oranje Barometer.

Op internet zoemt het onder die andersoortige Oranjewatchers al een week rond: pssst, Albert Heijn heeft de naam ‘Beesies’ gedeponeerd. Kan niet anders of AH gooit straks de Zuid-Afrikaanse Big Five in de strijd: olifant, neushoorn, luipaard, leeuw en buffel. Want waar staat Zuid-Afrika voor in de ogen van de creatieve marketingindustrie? Beesies en ‘braai’ (bbq), de hoofdingrediënten voor op blanken gericht toerisme. De zwarte heeft zijn helm en zijn toeter.

Beesies. ‘Weet je wat ik zie als ik gedronken heb?’, neuriet die voor de marketing zo onaantrekkelijke 49-plusser de hit uit de jaren zestig na. Vermoedelijk moeten er straks 12 kratten cola, 6 dozen appelsap, 24 flessen chocomel en 68 gezinsverpakkingen Taksi worden omgezet om beesies te zien.

Dat andere, waarmee Zuid-Afrika zo lang werd geassocieerd en dat nota bene een Nederlandse oorsprong heeft, daar kan de koopman niks mee. Inderdaad, bevestigt De Bruin van de Barometer, ‘we zijn een apart volkje’. Nergens gaat een WK gepaard met de verkoop van zoveel gadgets. ‘Zegt iets over onze moraal. We zijn een spaarzaam volkje. Geen land waar deze promotietechniek zo goed werkt als hier.’

Dus: Nederlanders kopen zich helemaal blauw aan oranje (het vorige WK bracht supermarkten 40 miljoen extra in het laatje, heeft marktonderzoeker GfK becijferd) om te sparen. Da’s logisch, wat dat betreft, zou Johan Cruijff zeggen.

Meer over