Ansichten

Wéér die ansichtkaarten, wéér dat weeïge gevoel dat de makers nog van Heimat droomden toen ze aan hun Tijd van leven begonnen....

Ikzelf heb driedubbele pech, want:

1) kom uit die buurt en hoor pijnlijk dat minstens de helft van de cast het Achterhoeks heeft aangeleerd.

2) woonde in Duitsland toen daar Heimat werd uitgezonden. Dat was een gebeurtenis.

3) woonde in Engeland toen Dennis Potter dood ging. De mooiste herhalingen vlogen je om oog en oor.

Dus snap ik geen barst van de hype die kenners hier te lande beving toen ze Tijd van leven vooraf zagen.

De eerste uitzending, zo weten we nu, kon niet echt goed wezen, omdat deel 1 en 2 plots in elkaar moesten geschoven. Daarom dacht ik dat smidsknecht Gradus er met het geld van zijn gedeporteerde joodse baas vandoor wilde, terwijl het om het Tientje van Lieftinck bleek te gaan, hetgeen voor minder bejaarde kijkers dan ik geheel niet verklaard werd.

Ik las ook ergens dat kosten noch moeite zijn gespaard om exact de attributen uit de betreffende tijd te vinden. Hoe kon prins Bernhard dan in 1945 worden begeleid door twee BMW-motoren, type 1952? En waarom kwam die leesbril van Mimi's tijp-instructeur rechtstreeks ontspiegeld van Hans Anders?

Maar de vaart die er (door dat ineenschuiven?) vorige week nog in zat, was nu totaal weg. Veel te veel trage close-ups van treurende Rietje-met-kind-al-dan-niet-van-soldaat-of-Wim plus achtergrondviolen. Toen de Kilima Hawaiians (met aan het orgel: Johan Jong) zich daar heel even doorheen vochten, klaarde de scène meteen op.

Men zegt dat Tijd van leven Heimat plagieert. Als ik Edgar Reitz heette, zou ik door de suggestie zwaar beledigd zijn. Of een ansicht sturen.

Henk Strabbing

Meer over