Anonieme roddels over Baan jagen DAF stuipen op het lijf

De zenuwen bij DAF staan strak gespannen. Iemand belaagt de onderneming, maar wie? 'Elke keer duiken er weer nieuwe documenten op, elke paar weken weer....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Peters is ten prooi aan machteloosheid. Er lijkt helemaal niets tegen te doen, tegen die aanhoudende 'geruchten' over DAF. Een uitzending van Nova, woensdagavond, en een artikel in De Telegraaf van gisterochtend vormen het voorlopig hoogtepunt. Beide media legden de hand op een pakketje documenten van volstrekt onduidelijke herkomst, maar de inhoud zou niet veel fraais suggereren. Met name niet over Baan. Zo zouden de stukken concluderen dat 'geen enkele strategische partner een overname wil overwegen zolang hij aanblijft'.

Nu zal DAF daar niet van wakker liggen, want het wil helemaal niet worden overgenomen. Maar er zouden ook nog 'beschuldigingen' in de documenten staan. Over een Amerikaanse adviseur die voor veel geld domme dingen aan DAF adviseerde. Vooral het feit dat deze man een huis bezat in de buurt van het Amerikaanse verblijf van Cor Baan, speelt al jaren een fraaie rol in de roddels.

Deze beschuldigingen, en misschien ook wel andere, heeft de raad van commissarissen door een accountant laten natrekken. En allemaal naar het rijk der fabelen verwezen. Maar openbaar maken dat rapport. 'Nee, waarom?' zegt Peters. 'Ik heb hier een heel dossier van dit soort documenten, allemaal anoniem. En ik bewaar alleen de belangrijke. Dat dossier is al zo dik als de krant. Dat gaan we toch niet allemaal openbaar maken.'

Peters heeft wel enkele theoriën over de afzenders van deze steeds weer opduikende stukken. Hij denkt daarbij aan de Amerikaan Gary Klesch, en aan 'concurrenten die er de pest in hebben dat DAF weer marktaandeel verovert'.

Klesch procedeert al jaren namens een grote groep obligatiehouders over een obligatielening van 150 miljoen gulden van het oude DAF. Bovendien heeft Klesch na het faillissement een bod uitgebracht op het oude DAF, een bod overigens dat werd afgewezen. 'Dat was zeer conditioneel', verduidelijkt Peters.

Gewaagde theoriën. Want, zoals Jeff Summers, hoofd research van Klesch and Company in Londen zegt: 'Wat zouden wij er voor belang bij hebben om informatie te verspreiden die de waarde van de aandelen DAF omlaag zou kunnen helpen? Wij zijn zelf indirect aandeelhouder van het nieuwe DAF.'

En concurrenten? Iveco wordt met name genoemd. Stefani Decio, een medewerker van de strategie-afdeling van Iveco, schreef een brief aan een Nederlandse consulent over een over te nemen Nederlands bedrijf dat de codenaam Cervinia meekreeg. Dit bedrijf zou met behoud van merknaam, werkgelegenheid en produkt overgenomen kunnen worden. Weinig andere ondernemingen dan DAF lenen zich voor dergelijke bespiegelingen.

Maar Iveco-president G. Boschetti laat in een brief aan 'dear Cor Baan' weten: 'Ik kan bevestigen dat er geen studie of discussie gaande is en geen plannen zijn van de kant van Iveco om DAF Truck nv over te nemen.' De brief is echter nadrukkelijk in de tegenwoordige tijd gesteld, en laat dus de mogelijkheid open dat Iveco in het verleden wel degelijk zo'n studie heeft laten verrichten.

Maar de vraag is waarom zo'n rapport zou worden gelekt. Summers weer: 'Op die manier zou Iveco in eigen voet schieten. Die geruchten zijn kennelijk bedoeld om de prijs van DAF te drukken. Dat betekent dat Iveco het risico loopt dat een concurrent DAF voor een lage prijs kan bemachtigen.'

Meer over