op het tweede gezicht

Anna Delvey alias Sorokin lichtte de halve New Yorkse jetset op en weet als geen ander: om beroemd te worden hoef je niks te kunnen

Olaf Tempelman legt bekende buitenlanders op de sofa. Deze week: niemand die de aandacht beter op zich weet te vestigen dan Anna Delvey alias Sorokin, de Russin die de halve New Yorkse jetset oplichtte.

null Beeld Javier Muñoz
Beeld Javier Muñoz

Mensen die hun eigen achtergrond liever wat fraaier hadden gezien, zijn van alle tijden. Vroeger had je er die van adel hadden willen zijn en titels en familiewapens en dubbele namen kochten. Tegenwoordig heb je er die graag magna cum laude waren afgestudeerd en cv’s net zo verfraaien als 18de-eeuwse familiewapens. Het kan ook dat mensen hun verleden spannender maken en bijvoorbeeld als ict’er van Shell in de datsja van Poetin belanden.

Sommige mensen fantaseren zich een weg naar Poetin, anderen fantaseren zich juist bij Poetin weg. Het kan niet anders of in betonnen flats in onspectaculaire voorstadjes van Moskou als Domodedovo wemelt het van de meisjes die graag telgen uit een rijk Europees geslacht waren geweest, erfgenamen die bulken van het geld en in New York ‘iets leuks’ gaan doen met kunst en vastgoed. Maar er was maar één zo’n Russin die het lukte zonder een cent op zak de New Yorkse jetset te bespelen, die coryfeeën uit de mode-, vastgoed- en financiële wereld voor haar karretje spande en per privéjet naar een privébuffet van Warren Buffett vloog.

In 2019 werd Anna Delvey, echte naam: Anna Sorokin (Domodedovo, 1991), veroordeeld tot vier jaar cel wegens diefstal, oplichterij en valsheid in geschrifte. Vorige maand kwam ze vervroegd vrij. Sinds haar vrijlating baadt ze in een nog groter bad van aandacht dan vóór haar ontmaskering als steenrijke erfgenaam. Vanuit de gevangenis ging ze al in zee met Netflix voor de verfilming van haar levensverhaal. HBO komt met een eigen productie, Hollywood is ook met haar bezig. Voormalige veroordeelden mogen volgens de wet geen profijt trekken van hun misdaden. Geld van Netflix gaat de eerste jaren naar schuldeisers, maar van de roem die Sorokin verzamelt, hoeft ze niets af te dragen. En om die roem was het – alles wijst erop – dit meisje uit een doodgewoon Brezjnevblok vanaf het begin te doen. Als geen ander had zij door dat je om beroemd te worden tegenwoordig niets concreets meer hoeft te kunnen. Paris Hilton beheerst geen enkel ambacht, Kim Kardashian kan niet zingen en niet acteren, maar is wel goed in beroemd zijn.

Het is moeilijk je voor te doen als kok als je niet kunt koken, of als danser als je niet kunt dansen. Als trust fund baby, populair jargon voor een rijkeluiskind dat de jetset frequenteert, hoef je geen kwaliteiten te etaleren. In een fascinerend portret in het New Yorkse cultuurtijdschrift The Cut omschrijven mensen die haar meemaakten Sorokin als ‘aardig noch geestig noch interessant’. Je kunt betogen dat als ze wél aardig of geestig of interessant was geweest, ze als trust fund baby minder geloofwaardig was geweest.

Vele jetset-coryfeeën die zich door haar opgelicht voelen, verschillen niet zoveel van haar. Allemaal leven ze in een wereld waarin geld, werk en talent allang van elkaar zijn losgekoppeld. Rijk word je daar door bevriend te zijn met rijken die je onbestemde projecten bekostigen, door voor steeds weer andere financiers rijkdom te suggereren: het is de wereld waarin Trump aan de top bleef terwijl hij faillissement op faillissement stapelde. ‘Er is een onbeperkte hoeveelheid kapitaal in de wereld, maar er is een beperkt aantal mensen dat getalenteerd is’, zei Sorokin in een interview in de gevangenis, en dat is een trumpiaanse uitspraak par excellence.

Ze noemen haar een Paris Hilton die wél echt iets kan, namelijk mensen zo misleiden dat je er zelf steeds weer groter uitkomt. Een New Yorkse vastgoedtycoon werd met die methode president. Dit stuk is ook een bijdrage aan haar roem. Binnenkort meer Anna Sorokin op Netflix.

Meer over