Amsterdam steekt miljard in Centraal Station Verbouwing in en rond CS duurt tien jaar

Het Centraal Station van Amsterdam en directe omgeving gaan vanaf vandaag volledig overhoop. Het Stationseiland moet een modern en efficiënt knooppunt worden voor het openbaar vervoer....

Van onze verslaggever Weert Schenk

De verbouwing duurt tien jaar. Het geeft een 'tijdje overlast', zeggen de plannenmakers, maar dan staat er ook wat voor de toekomst. Kosten van het project: ruim een miljard gulden.

Aan het uiterlijk van het monumentale stationsgebouw verandert niets. Maar volgens de plannen herinnert in 2010 nog maar weinig aan het huidige, rommelige beeld eromheen.

Voor stads- en streekbussen komt er een overzichtelijk station aan de IJ-oever, de fietsen moeten worden geparkeerd onder het station - er komen zesduizend plaatsen - en het informatiekantoor van het Gemeentevervoerbedrijf verhuist.

De trams verdwijnen tijdelijk van hun oude plaats, maar komen terug. Er is nog geen besluit genomen over de standplaats voor de taxi's.

Het Stationseiland wordt het domein van de voetganger. Hij hoeft nooit meer te wachten bij het oversteken naar het Damrak. Langs het Victoria-hotel mogen geen auto's meer rijden. Achter het station, onder de De Ruijterkade, komt voor het autoverkeer tussen oost en west een vierbaans tunnel.

Jack Hock, coördinator Stations eiland, spreekt van een 'rode loper' voor de voetganger. 'Komend van het Damrak treft de wandelaar op het Stationseiland de meeste vormen van openbaar vervoer aan. De tram, de metro, de trein, de bus. En als hij bij het water komt, ligt daar de veerpont klaar. Overal zijn mogelijkheden voor soepel in- en overstappen.'

Voor het openbaar vervoer in Amsterdam wordt het Stationseiland steeds belangrijker, zegt Hock. Hij wijst op het groeiend treinverkeer, de aanleg van de ondergrondse Noord-Zuidlijn en de IJ-tram vanaf de toekomstige woonwijk IJburg. De Noord-Zuidlijn verbindt Amsterdam-Noord met station RAI en moet in 2008 klaar zijn, de IJ-tram moet over drie jaar kunnen rijden.

Tijdens de bouw mag geen bus, trein of tram uitvallen. Hock: 'De reiziger blijft welkom, hoewel hij enige hinder van de werkzaamheden zal ondervinden. De bereikbaarheid van het station is, als alles volgens plan verloopt, voortdurend gegarandeerd.'

Hock vertelt dat computermodellen zijn ontwikkeld voor een goede aan- en afvoer van bouwmaterialen. Zo is ook de dagelijkse stroom van 240 duizend reizigers in beeld gebracht. Op die manier kunnen tijdig knelpunten worden opgespoord.

'We weten nu al dat in 2003 een probleem ontstaat bij de schuifdeur aan de westzijde van het station. Die deur is veel te smal voor de omleiding van de reizigers. Daar gaan we dus wat aan doen. Het is een klein voorbeeld van hoe we problemen proberen te voorkomen,' aldus Hock.

Vandaag begint de bouw officieel met de werkzaamheden voor een tijdelijke stalling voor 2500 fietsen bij het Ibis-hotel en de opening van de Westtunnel van het Centraal station.

De Westtunnel wordt voor de treinreiziger de komende jaren de belangrijkste weg naar de perrons. Vanwege de bouw van de halte van de Noord-Zuidlijn wordt de middelste voetgangerstunnel, de huidige hoofdroute, gedurende twee of drie jaar deels afgesloten.

Onder het stationsplein komt een centrale metrohal, vanwaar de reiziger de Noord-Zuidlijn, de Amstelveenlijn en de ondergrondse naar Amsterdam-Zuidoost kan bereiken. Aan de IJ-zijde wordt ook een metrohal gebouwd. De NS gaat de westelijke sporen en perronnen van Amsterdam CS verlengen. Hierdoor kunnen er langere treinen stoppen, onder meer de hogesnelheidstrein.

Meer over