Amsterdam overweegt inzet onbemande metrotreinen

De gemeente Amsterdam bekijkt of zij in de toekomst eventueel onbemande metrotreinen kan inzetten. De gemeente is een onderzoek begonnen naar de mogelijkheden en de voor- en nadelen van onbemand rijden....

Het onderzoek hangt samen met de aanschaf van nieuwe metrotreinen vanaf 2008. De gemeente gaat dan alle metrotreinen vervangen en nieuwe metrostellen bestellen voor de Noord-Zuidlijn. De huidige dertig jaar oude metrostellen zijn bijna aan het eind van hun Latijn. Bij de keuze voor nieuwe treinen gaat de voorkeur van de gemeente uit naar voertuigen die zowel mét als zonder bestuurder kunnen rijden.

De gemeente gaat de vervanging van de huidige metrotreinen en de nieuwe treinen voor de Noord-Zuidlijn gezamenlijk aanbesteden. Naar verwachting gaat het om ongeveer 150 wagons. Het bedrag dat met deze order is gemoeid, ligt tussen de 150 en 300 miljoen euro. Het nieuwe materiaal voor de Noord-Zuidlijn zal vanaf eind 2010 geleverd worden en medio 2012 in gebruik worden genomen. Beide lijnen krijgen in principe dezelfde metrostellen om voordelen te behalen bij de aanschaf en de exploitatie.

Volgens vervoerswethouder M. van der Horst zal het nieuwe materiaal de kwaliteit van het reizen met de metro aanzienlijk verbeteren, dankzij de eisen die de gemeente heeft gesteld. ‘Het is veiliger, comfortabeler, overzichtelijker en gemakkelijker schoon te houden. Anders dan het huidige materieel, moet het nieuwe materieel ook na dertig jaar nog goed mee kunnen.’

De gemeente ziet het liefst een ontwerp waarbij reizigers door de hele metrotrein kunnen lopen en waarbij de stoelen in de lengterichting staan. Er kunnen meer reizigers in de metro's en het is goed voor de veiligheid. Uit ervaringen uit het buitenland blijkt dat mensen zich veel veiliger voelen als ze elkaar kunnen aankijken en de gehele trein kunnen overzien.

Meer over