Amour

BOR BEEKMAN

Amour

Regie Michael Haneke.

Met Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva.

Distributeur Twin Pics.

Misschien moet je het ook helemaal niet doen: de making of bekijken van een film zo exceptioneel hoogwaardig als Amour. Ontnuchterend is het, om actrice Emmanuelle Riva (86) te zien oefenen op een scène als de in dementie wegzinkende oud-muzieklerares Anne. Dat ze die volkomen natuurgetrouwe, zowel afwezige als gekwelde blik dus uiteindelijk ook maar gewoon acteert, en soms even moet zoeken. De bewondering voor haar prestatie neemt enkel toe, maar het ontdoet haar spel ook iets van mystiek.

Hoe dan ook valt aan te bevelen om na het zien van Amour enige tijd te wachten met het aanklikken van het aan deze dvd-uitgave toegevoegde setverslag, om de verpletterende indruk en nawerking van Haneke's veelbekroonde film over ouderdom, aftakeling en de consequenties van liefde niet te verstoren. De regisseur zelf komt ook voorbij in het achter-de-schermenfilmpje, maar die is - zoals gebruikelijk - weinig geneigd om de magie te doorprikken, en doet zelden veel uit de doeken over zijn regie. Ja, hij bevestigt een keer of wat dat het idee over euthanasie in hem opkwam toen hij het moeizame heengaan van zijn tante van nabij meemaakte, iets wat hij in de interviews voorafgaand aan de wereldpremière in Cannes nog verzweeg. Maar verder houdt de Oostenrijkse meesterfilmer zich op de vlakte. Wel zien we hem kort voor een opname nog snel een beeldje op de schouw een centimeter of wat verschuiven: perfectionist.

Mooi, en veelzeggend, zijn de gesprekken met beide hoofdrolspelers. Trintignant, die al ruim tien jaar geen filmrol meer had gespeeld, moest drie dagen bijkomen nadat hij het script had gelezen, zo zwaar trof het hem. Haneke schreef de mannelijke helft van het Parijse echtpaar speciaal voor de Franse steracteur in ruste; als die 'nee' zou zeggen, kwam er geen film. En Trintignant zei nee, aanvankelijk. Want een film die hij zelf niet kon aanzien, daarin wilde hij ook niet acteren. Pas na wat gesprekken draaide hij bij. 'Als acteur ben je een gevangene', beklaagt hij zich goedmoedig over Haneke, die duivels precieze metteur en scène. 'Zijn dialoog was té goed, en dat stoorde me.'

undefined

Meer over