Ami acht

De foto is nog mooier in de winter. Tijdens de zomervakantie en op een naturistencamping is dit een normaal tafereel....

De auto is een plechtig decor. Het voertuig werd symmetrisch in beeld geplaatst, en de mannen - als de blote figuren op een schilderij uit de renaissance opererend - elk aan hun kant. Hun lichamen zijn 'naturistisch' gebruind (zie het verschil met het ordinaire zonnebankbruin waarbij men ook onder de oksels en in de plooien bruin ziet), ze hebben een sportief lichaam, zonder buikje en met zichtbare ribben.

Het deksel van de motorkap heeft iets van een ouderwets fronton. Het is een elegante achtergrond. De auto staat wat scheef, dat hoort zo op een camping. Laten we denken dat de fotograaf het toestel recht houdt, in relatie tot de zeespiegel. De koplampen van deze rode Franse auto zijn als waterige meisjesogen, en er is ook de neus met het dubbele Citroën-teken en daaronder - het mag niemand ontgaan - het donkere gaatje. Daarin past de stang om bij een platte batterij de auto manueel op te starten. Dit gat is het symbool van de echte onvervalste Franse auto-industrie die nederig genoeg is om toe te geven dat zoiets niet ondenkbaar is en die rekent op de creativiteit en vakkennis van haar klanten.

Als de vakantiegangers blootweg deze auto repareren is dat niet zozeer omdat het ding kapot zou zijn, misschien wel een beetje, maar het is vooral een blijk van dankbaarheid. Ze zijn eerbied verschuldigd aan een auto die hen van Nederland tot Joegoslavië voerde en die eerbied wordt verstrekt in de vorm van aandacht. Het ding moet bepoteld worden, men moet wat frutselen aan haar innerlijk, een blijk van solidariteit leveren door er handen aan vuil te maken, door te graaien in de geoliede onderdelen. En als men dat bloot kan doen, en zo ook fysiek meer contact kan krijgen is dat lekker meegenomen.

Het valt me op dat de linkse man een bril draagt en dat zijn kapsel bijzonder recht en recent geknipt werd. Hij heeft nog niet het typische naturistische verwilderingsproces doorstaan. Zijn handen zijn niet zo vuil als die van zijn broer aan de rechterkant. Met de linkerhand houdt hij een onderdeel flink vast. Er ligt een tang boven de koplamp. Zijn broer beweegt met zijn handen dieper in de motorruimte. Hij lijkt de leiding te hebben van de werkzaamheden. Het vod ligt aan zijn kant, de smerigheid aan zijn arm bereikt een hoger peil, zijn hoofd is dieper gezakt. Hij heeft een witte klever op zijn oor. In de achtergrond zien we een stuk van een tent, en daarboven de witte lucht.

De foto werd gemaakt in de schaduw. Het is een kleine kleurenfoto. Ze werd opgestuurd met slechts een schematische mededeling: 'Foto van een dia, genomen tijdens vakantie op een naturisten camping Ulika, Porec,

Joegoslavië, juli 1981. Handrem bijstellen door broers Ben en Jos. Auto Ami 8. A. de Boer, Arnhem.'

Het licht in de achtergrond overstraalt, het deksel van de motorkap wordt grijzig. Ofwel werd de foto gemaakt met een objectief van een gebrekkige kwaliteit, ofwel het objectief was vuil. Maar we zien precies wat we graag zien. De vriendelijke oude auto, de lijven van de mannen, het spel van hun armen. Echt vakantie. Dit was Joegoslavië.

Meer over