Amazon kan strijd aan met Apple

Analisten en andere volgers van de markt weten het zeker: Amazon komt nog dit jaar met een eigen tabletcomputer. Onderzoeksbureau Gartner verwacht zelfs dat deze onverwachte nieuwe speler op de markt snel de grootste concurrent zal worden van Apple. Dat bedrijf is absolute marktleider met zijn iPad.

WOUTER KEUNING

AMSTERDAM - Het was topman Jeff Bezos zelf die de geruchten over de lancering van een tablet door Amazon eerder dit jaar flink aanwakkerde. Op de vraag van een journalist of zijn bedrijf plannen in die richting had, antwoordde hij in mei: 'Ik zou Amazon op dat vlak zeker goed in de gaten houden de komende tijd.'

Met een concrete aankondiging is het bedrijf inmiddels nog niet op de proppen gekomen, maar de geruchtenstroom is sindsdien slechts sterker geworden. Analisten en journalisten die verschillende partijen in de keten van toeleveranciers benaderden, weten het inmiddels zeker; Amazon komt nog dit jaar met twee eigen tablets, een met een 7-inchscherm (codenaam 'Coyote', stelden ingewijden onlangs op het toonaangevende techblog DigiTimes) en een met een scherm van 10 inch (codenaam 'Hollywood').

Amazon is zoveelste partij die in het kielzog van Apple met een tablet komt. Afgelopen woensdag nog lanceerde Sony zijn eerste twee tablets. Daarmee sloot het zich aan bij een lange rij tabletproducenten afkomstig uit de markt van de mobiele telefonie (zoals Motorola, Blackberry en HTC), uit de computer- en laptopmarkt (Lenovo, HP, Dell) en uit de wereld van de klassieke consumentenelektronica (Samsung). Naast Samsung, dat volgens marktonderzoeker IDC inmiddels 17 procent van de totale tabletmarkt in handen heeft, wist geen van die bedrijven een serieuze plek voor zichzelf te bemachtigen naast Apple (65 procent marktaandeel).

Amazon is echter een nieuw soort speler op de markt die velen om meerdere redenen met extra interesse volgen. In Nederland mag het bedrijf voornamelijk bekend zijn als online-winkelportal, met name in de Verenigde Staten geniet het bedrijf minstens zoveel bekendheid als een van 's werelds grootste leveranciers van 'clouddiensten', waarbij informatie niet op de harde schijf staat (van online-opslag tot e-maildiensten en mobiele software) en daarnaast als partij achter de succesvolle e-reader Kindle.

De combinatie van die zaken maakt dat Apple zijn borst mag natmaken voor de concurrentie die het zal ondervinden van Amazon, stelt onderzoeksbureau Gartner in een rapport dat het woensdag publiceerde. 'Amazon zal een heel vervelende concurrent worden voor Apple', aldus Gartner-analist Sarah Rotman Epps.

In het rapport licht ze haar stellingname toe. Zo stelt ze dat Amazon met zijn Kindle e-reader heeft laten zien dat het bereid is hardware tegen, of vlak onder de kostprijs aan te bieden, in de hoop vervolgens geld te verdienen aan de verkoop van e-books. Dat de winst die Amazon daarmee realiseert laag is, heeft het bedrijf allang geaccepteerd. Op vergelijkbare wijze zou Amazon zijn tablets in de markt kunnen zetten.

Apple kan dat niet. Het bedrijf, dat ook geld verdient met de verkoop van onlineproducten middels iTunes, is voorlopig vóór alles nog een verkoper van hardware. Aandeelhouders zijn gewend geraakt aan de hoge winstmarges (tussen de 20 en 40 procent) die daarbij horen.

Verder wijst Rotman Epps op de warme banden die reeds bestaan tussen Amazon en Googles mobiele besturingssysteem Android. Eerstgenoemde heeft op zijn onlinewinkelportal al een apart hoekje voor Android-apps. Met het binnenhalen van Amazon als vaste partner (met een eigen androidtablet) zou Android zijn eigen iTunes-store binnenhalen, betoogt de analist. Niet zomaar een store, maar een met jarenlange ervaring op het gebied van e-commerce.

Ook de clouddiensten die Amazon al in huis heeft, zouden het een geduchte tabletconcurrent van Apple kunnen maken, denkt Rotman Epps. De laatste clouddiensten die Amazon lanceerde (eerder dit jaar), zijn een online-muziekdienst en een onlineopslagdienst. Gebruikmakend van die twee zouden eigenaars van een nieuwe Amazon-tablet overal waar ze internettoegang hebben ook bij hun muziekcollectie kunnen.

Op één vraag geeft de Gartner-analist geen antwoord en dat is precies de vraag die Amazon volgens ingewijden intern al langer probeert te beantwoorden: hoe moet het bedrijf een tablet lanceren, zonder dat dat ten koste gaat van zijn eigen succesvolle Kindle? Apple, andere concurrenten alsmede hordes analisten en journalisten wachten met spanning op het moment dat Amazon het antwoord op die vraag heeft geformuleerd.

undefined

Meer over