‘Als we hetzelfde lezen, gaan we met elkaar praten’

Wie een boek leest, heeft iets om over te praten. Als iedereen hetzelfde boek leest, gaat iedereen meepraten. Dat is de basisgedachte achter de actie Nederland Leest, met een gratis roman voor bibliotheekleden....

Als iedereen hetzelfde boek leest, schept dat een band. Dat is de gedachte achter de leesbevorderingscampagne Nederland Leest. Tot 17 november kunnen bibliotheekleden gratis de roman Dubbelspel van Frank Martinus Arion ophalen. Afgelopen zaterdag, een dag na het begin van de actie, lieten drie Gelderse burgemeesters weten dat ze het boek niet in ontvangst willen nemen, omdat ze moeite hebben met de inhoud. Intussen stonden duizenden lezers in het hele land ervoor in de rij.

Volgens directeur Paul Mosterd van het CPNB, de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek, brengt de campagne lezers op een spannende manier met elkaar in gesprek.

Wat is het doel van de campagne Nederland Leest?

‘We willen de lol in het lezen bevorderen. Als iedereen op hetzelfde moment in hetzelfde boek leest, zullen mensen daarover met elkaar praten. Iedereen ziet in datzelfde boek weer een ander verhaal en daardoor ontstaan interessante discussies. Omdat het boek actuele thema’s behandelt, zoals de verhouding tussen mannen en vrouwen en de relatie tussen Nederland en de Antillen, zal de discussie ook gaan over onze samenleving. Hopelijk komen de leden daarvan zo nader tot elkaar.’

Kan een gratis boek een hele maatschappelijke discussie op gang brengen?

‘In Amerika is gebleken van wel. De actie is overgewaaid uit Chicago, daar heette het One Book, One City. Iedereen las de klassieker To kill a mockingbird van Harper Lee, in de hele stad werd erover gesproken. De cohesie van de stad verbeterde enorm. Inwoners die nooit met elkaar praatten, kwamen met elkaar in gesprek.’

Door het boek aan bibliotheekleden uit te delen bereik je juist degenen die sowieso al veel lezen. Is dat wel de bedoeling?

‘Ook wie lid is van een bibliotheek gaat minder lezen. We willen op deze manier mensen weer over de drempel van de bieb krijgen. De bibliotheek moet een centrum voor ontmoeting en discussie zijn. En we hopen dat wie het boek uit-heeft het doorgeeft aan een ander, die geen abonnement heeft.’

Hoe groot is het risico dat dit een maand lang een hype is en dat er vervolgens niets verandert in het leesgedrag?

‘Ik ben niet bang dat het bij een hype blijft, want het wordt een jaarlijks terugkerende actie. De oplage van Dubbelspel is nu 575.000 exemplaren. In de jaren hierna zal de campagne alleen maar groeien. Gelukkig hebben we in Nederland genoeg goede boeken om de komende jaren over te discussiëren.’

Meer over