Als toerist een ov-fiets? Uitgesloten

PIETER SMIT

AMSTERDAM - In de grote Nederlandse steden zijn ze veelvuldig te aanschouwen: slingerende Italianen en Britse spookrijders op huurfietsen. Maar zelden op een ov-fiets. De blauw-gele tweewieler van de NS is namelijk in Europa de minst toegankelijke openbare fiets voor buitenlandse toeristen.

ADAC, de Duitse ANWB, vergeleek in veertig grote Europese steden de toegankelijkheid van openbare fietsen voor toeristen. In Duitsland - met Call a Bike in Berlijn en Stuttgart in de topvijf - zijn ze stomverbaasd: 'Ironisch genoeg komt Nederland, het land der fietsen, rammelend door de test,' schampert Bild in een reactie op het onderzoek. Het Handelsblatt merkt op dat het voor buitenlandse toeristen onmogelijk is om in Nederland spontaan een ov-fiets te huren.

Naast toegankelijkheid is er in het onderzoek ook gekeken naar de informatievoorziening, het serviceniveau en de kwaliteit van de fietsen. De drie Nederlandse steden die in het onderzoek zijn meegenomen - Amsterdam, Utrecht en Den Haag - staan op een gedeelde laatste plaats. Als enige krijgen ze het predicaat sehr mangelhaft, zeer gebrekkig. Zelfs in het Portugese Aveiro en het Italiaanse Bari worden bezoekers beter aan een huurfiets geholpen.

Met de kwaliteit van de fiets is het wel prima gesteld. Het is het enige onderdeel waarop een voldoende wordt gescoord. Toeristen hebben daar niet veel aan omdat ze geen gebruik kunnen maken van de fietsen.

Wat is het geval? Waar in veel Europese steden een openbare fiets kan worden gehuurd met een creditcard, dient er voor het huren van een ov-fiets een abonnement afgesloten te worden. Deze kan alleen gekoppeld worden aan een Nederlandse bankrekening, wat het voor buitenlandse toeristen onmogelijk maakt er gebruik van te maken. Wil een toerist een en ander op internet uitzoeken, dan zal die bovendien de Nederlandse taal moeten beheersen. De website ov-fiets.nl is niet beschikbaar in vreemde talen.

Na 99 edities van de Tour de France weten ze in Frankrijk wél hoe ze buitenlandse fietsers moeten ontvangen. De vélo'v in Lyon en de Vélib' in Parijs komen als beste uit de test.

De NS laat in een reactie weten dat de ov-fiets primair bedoeld is voor de Nederlandse forens. 'Het onderzoek is gericht op toeristenfietsen,' laat een woordvoerder weten.

'De ov-fiets is bedoeld om vervoer van deur-tot-deur mogelijk te maken binnen ons openbaarvervoeraanbod. Toeristen kunnen rondom de treinstations bij genoeg andere fietsverhuurders terecht.'

De NS gaat dan ook niets met het onderzoek doen. Op een punt na. De site komt ook in het Engels beschikbaar. Kunnen toeristen thuis lezen dat ze elders moeten zijn.

undefined

Meer over