'Als ik dat nummer bel, krijg ik een gillend varken aan de lijn'

Honderdduizenden mensen bellen dagelijks naar 0900-8008, het informatienummer van KPN Telecom voor telefoonnummers in Nederland. Maar denk nou niet dat er onder die honderdduizenden mensen ook maar één is die precies weet wat een KPN-operator op een dag allemaal meemaakt....

Een operator, zegt Schoots, geeft niet alleen telefoonnummers maar is tegelijkertijd socioloog, psycholoog, noem het allemaal maar op. Vooral in de nachtdienst krijgt hij de mafste telefoontjes, van mensen die voor de laatste keer waarschuwen dat ze de hand aan zichzelf gaan slaan tot liefhebbers van telefoonseks tot Limburgers die tyfuslijer roepen als ze niet meteen worden begrepen.

Die voorbeelden heeft Schoots bewust weggelaten uit 'Mag ik de trombonedienst?' (Van Holkema & Warendorf, f 14,90). Het boekje moest een bloemlezing worden van grappige gesprekken die Schoots en zijn collega's met bellers voerden, want 'het is goed dat ook de andere, leuke kanten van het vak eens worden belicht'. Dat had een collega in 1980 en 1984 ook al eens gedaan, maar in 'Mag ik de trombonedienst?' staat 'nieuwe humor', zegt Schoots, 'humor die is aangepast aan deze tijd'.

Over de gloednieuwe ISDN-lijnen bijvoorbeeld, waarbij je op één nummer diverse telefoons, faxen of modems tegelijk kunt gebruiken. Vraagt een mevrouw een nummer op naam, blijken er verschillende aansluitingen op die naam te zijn. 'Ter verduidelijking voegt ze eraan toe: Het is een nieuw nummer, een NBBS-nummer.' Of over gsm-telefoons. Klant: 'Als ik nou een mobiel nummer bel, en die man is thuis, is het dan ook een mobiel nummer?' Allemaal waargebeurd, zweert Schoots. Hier, over de naamsverandering van PTT in KPN: 'Oh, dat is waar ook. Jullie zijn gefusilleerd, nou nog van harte gefeliciteerd!' Zelfs het geluid van een fax-aansluiting leidt nog tot misverstanden: 'Meneer, als ik dat nummer bel, krijg ik een gillend varken aan de lijn.'

Daarnaast beschrijft Schoots ook de alledaagse gekte. Klant: 'Ik zou graag het nummer willen hebben van een sportzaak in Helmond.'

Operator: 'Kunt u mij de naam geven van die sportzaak?'

Klant: 'Ja hoor, op de kassabon staat Call Again!'

Inderdaad wekt 'Mag ik de trombonedienst?' (geïnspireerd op het jongetje dat natuurlijk op zoek was naar het nummer van de trombosedienst) sterk de indruk dat KPN Telecom kan bogen op een klantenkring van ongelooflijk grote sukkels die arbeidsbureau uitspreken als 'aarbeienbureau', Copernicuslaan als 'Koperen Minuslaan' en een gevangenis chic aanduiden met 'penetraire inrichting'. Maar Schoots laat zich liever niet tot een analyse van zijn klanten verleiden. 'Het is de werkelijkheid', zegt hij. 'En het is aan de lezer om te beoordelen of die dom is of niet.' Veel succes.

Meer over