Alles wat een man / vrouw moet weten

Hoezo is de man een sukkel in de tv-reclame? Voor een frikadel van Mora onderbreekt hij toch al een belangrijke vergadering?...

In deze aflevering opnieuw: de man in tv-commercials. Een stereotype dat ergernis oproept. Jan Theunissen (45) uit Beusichem ziet in de ster losers, sukkels, opdringerige types en onhandige stakkers aan zich voorbij trekken en nee: hij wordt er niet blij van. Want waarom suggereert de reclame dat de moderne man inferieur is aan de vrouw?, vraagt hij zich af. Of, minstens zo erg, valt de copywriters niets te verwijten aangezien zulke reclame een getrouwe afspiegeling is van de tijdgeest?

Elisabeth Reitsma (36, Ede) ziet de controverse niet. Zeker, er zijn reclames die de vent-van-nu afschilderen als een sukkel, maar er zijn ook voorbeelden van het tegenovergestelde. Elisabeth noemt de spot van een snackfabrikant, waarin een topman van een of ander bedrijf een belangrijke vergadering onderbreekt omdat thuis aan tafel de frikadellen worden opgediend. Dat zegt toch iets over het lef en over de eigenzinnige keuzes van de moderne vent.

Maar waarom moeilijk doen in een rubriek als deze terwijl de kwestie zo makkelijk is op te lossen? Als er in de ster inderdaad sprake is van een consequent verkeerde beeldvorming over mannen, suggereert mevrouw Reitsma, vraag dan de nieuwe staatssecretaris van Emancipatiezaken om hulp. Dat is tegenwoordig een meneer, en hij kan een objectief onderzoek naar zulke beeldvorming gelasten en adequaat beleid voeren naar aanleiding van de uitkomsten. 'Heeft voor vrouwen ook geholpen.'

Ook Noortje van Eeten (49, Purmerend) begrijpt niet waarom Jan Theunissen zo verongelijkt doet. Als hij van onschuldige commercials al een complex krijgt, dan mag hij blij zijn dat hij geen vrouw is, schrijft ze. Want die worden 'vanuit de luiers recht streeks het inlegkruisje ingepraat', waarna ze ook niets meer te klagen mogen hebben, want tampons en maandverband, het eten van de juiste boter en pillen lossen volgens de reclame per slot van rekening alle vrouwenkwalen op. Zij bedoelt maar: 'Trek je niks aan van de commercials Jan, je kijkt gewoon naar de verkeerde programma's. Kijk naar sport en late night-programma's en je ziet de echte kerels. Soaps en series laat je maar liggen voor die andere doelgroep.'

En mochten Jan Theunissen en andere in de reclame teleurgestelde mannen toch door blijven piekeren over die verkeerde beeldvorming, dan biedt Nell van der Hamsvoord (46, Amsterdam) nog enige troost. Zij mailt dat het in westerse samenlevingen normaal is dat dominante elementen daarbinnen op de hak worden genomen. Dat is een uitlaatklep. Kijk hoe tijdens het carnaval de autoriteiten het moeten ontgelden. Iets dergelijks doet de reclame met de man. Hem piepelen in commercials heeft een functie. Dat het gebeurt, toont aan dat onze maatschappij nog steeds een patriarchale is, zegt Van der Hamsvoord, anders had het stereotype van de 'sullige man' nooit zo'n succesvol vehikel voor copywriters kunnen blijven.

We praten in awem/vmw ook nog over het 'rondzwemmen in geiligheid' dat Jac queline Hessels (35, Haarlem) zo somber stemt wanneer ze in mannengezelschap verkeert. Gerbrand Visser merkte er in een reactie over op dat heus niet alle mannen last van dat soort kronkels hebben, en Andries van den Mooselaar heeft op zijn beurt de wenkbrauwen weer gefronst over de e-mail van Visser, want 'waarom moeten mannen als Visser bewijzen dat ze anders zijn dan de mannen die praten over tieten en konten en voetbal? Ik wantrouw mannen die zeggen lief en gevoelig te zijn, hun eigen emoties te begrijpen en ook die van vrouwen.'

Margriet van der Velde (53, Groningen) schrikt als vrouw ook al van zoveel mannelijke felheid: 'Andries, is er dan geen enkele middenweg tussen alleen maar praten over tieten en aanverwanten (mannen) en over emoties (vrouwen)? Vrouwen die alleen maar over hun emoties kunnen praten zijn wat mij betreft net zo irritant als mannen die (de buitenkant van) een vrouw zien als een verlengstuk van hun geslachtsdeel.

'En ik vind dat Gerbrand Visser gelijk heeft met zijn constatering dat mannen hun seksuele opwinding op de buitenkant van de vrouw projecteren. (De meeste vrouwen doen trouwens het omgekeerde, maar dit terzijde. Geeft wel meer mogelijkheden, trouwens.) Maar, Gerbrand, een gesprek aanknopen met een vrouw hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de geiligheid verdampt. Als er een goed gesprek met een vrouw te voeren valt, is ze dan meteen niet meer aantrekkelijk voor een man? Ik mag hopen dat het omgekeerde het geval is.'

Meer over