Alfa Romeo Giulia kent amper tekortkomingen

Eindelijk is-ie er: de Alfa Romeo Giulia, die met zijn prachtige, vloeiende lijnen de Audi's en BMW's van de weg moet blazen. Dus nam Blik hem mee naar Duitsland.

De Alfa Romeo Guilia. Beeld epa
De Alfa Romeo Guilia.Beeld epa

Wat hebben liefhebbers - Blik voorop - lang moeten wachten op deze auto. Eindelijk komt Alfa weer met een sedan in de traditie van de 156 en 159. De eerste werd door ontwerper Alessandro Maccolini daadwerkelijk genoemd als inspiratiebron. Vloeiende lijnen, de achterkant wat hoger op de wielen, zodat de neus lekker naar voren duikt. Met de kenmerkende schild-grille en koplampen als toegeknepen ogen.

Mooi hoe de led-dagverlichting is verwerkt in de lijnen van de auto, iets waarmee veel merken nog worstelen. Nog een mooi ontwerpdetail: onder de voorste luchtinlaten steekt de bumper in kleine driehoekjes naar voren.

Alfa wil op de leasemarkt vooral gaan concurreren met de Audi A4 en de BMW 3-serie. Waar kun je beter testen of ze een kans maken dan in het hol van de leeuw: de autobahn. Dus nam Blik de 2.2 liter turbodiesel 'Business'-uitvoering mee de vrijdagse file in op weg naar een uitwedstrijd in Duitsland. Dat gaat zoals verwacht prima. Al lijkt een enkele Audi- of BMW-rijder het niet te kunnen verkroppen te worden ingehaald door de Giulia.

In de jarenzeventigparkeergarage bij het hotel, duidelijk gebouwd op formaten van de eerste generatie Giulia, vertrouwen we bij het heen-en-weer steken om de bocht naar beneden te halen liever niet op de parkeersensoren. Deze lijken soms te laat en soms te vroeg te reageren. Maar toen-ie eenmaal geparkeerd stond, zagen we eens te meer dat Alfa goed werk heeft geleverd. Tussen alle Audi's, BMW's en Mercedessen valt de snuit van de Giulia op. De lijnen zijn organischer en vloeiender. Misschien is het smoelwerk niet unieker dan dat van een BMW of Audi, maar deze merken hebben zo veel modellen met hetzelfde familiegezicht dat de verrassing eraf is.

Gereden: Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm H6 (150)
Business, diesel, 150 pk, handgeschakeld
Prijs: 47.305,01 euro (vanafprijs 40.450 euro)
Verbruik fabrieksopgave: 4,2l/100 km (1:24) test: 5,9l/100km (1:17)
Acceleratie 0-100km/u: 8s
Topsnelheid: 220km/u
Milieulabel: C
Uitstoot: 109 g

null Beeld Volkskrant Infographics
Beeld Volkskrant Infographics

Geen tekortkomingen op deze schoonheid met zijn krachtige diesel? Toch wel, kleine. Zo is Giulia standaard uitgerust met Lane Departure Warning, een systeem dat waarschuwt als onbedoeld de rijstrook wordt verlaten. Zoals zo vaak wekt dit systeem vooral ergernis. Het signaal is te luid en het systeem heeft andere ideeën over wat 'onbedoeld' is dan wij. Zo klinkt er geblèr als we bewust van rijbaan veranderen en blijft het stil als we (ook bewust) de belijning van de vluchtstrook raken. De automatische handrem gaat uit als het rempedaal wordt ingetrapt - of niet. Dat het USB-poortje verkeerd om gemonteerd is, zijn we bereid te vergeven.

Het is klein bier; echte tekortkoningen kwamen we niet tegen. En als je had gewild dat alles werkt zoals het hoort, moet je maar een Audi of een BMW kopen. Wel ongepast vinden we de plastic afwerking van het stuur en de versnellingspook. Die moeten op aluminium lijken, maar het komt goedkoop over.

Met sirene

Met de Giulia wordt in Italië nog een traditie voortgezet: politieauto's leveren. In de jaren zestig reden agenten in de eerste generatie Giulia. Alfa Romeo heeft de caribinieri twee Quadrifoglio's geschonken. Daarnaast zullen gewone Giulia's door de politie worden ingezet. Agenten die in de Quadrifoglio gaan rijden, dienen wel eerst een cursus bij Alfa Romeo te doen.

Omdat een diesel maar een diesel is, maakte Alfa ook een opgepepte uitvoering: de Giulia Quadrifoglio. Hij oogt net wat agressiever dan de diesel, dankzij carbon spoilers en extra in- en uitlaten. Gelukkig is deze extra snelle Giulia uitgevoerd met een schreeuwende metallic rode lak en antraciete 19 inch-velgen.

Zolang je het gaspedaal niet flink beroert, rijdt de Q als een standaarddiesel. Geef je gas, dan merk je dat de V6-motor met dubbele turbo (ontwikkeld met Ferrari) veel extra vermogen heeft en een heerlijk geluid: raampjes open in de tunnel is niet eens nodig. Dat deze Q een 'Ferrari-motor' heeft, doet het beslist goed op feestjes, maar daar moet je dan wel voor bloeden: de kale versie begint bij 107 duizend euro. Daarvoor heb je ook een Porsche Boxster S. Maar of je je daarin net zo sexy voelt?

Meer over