Airport Eelde mag uitbreiden

Na jaren juridische strijd met omwonenden mag Groningen Airport Eelde zijn start- en landingsbaan verlengen naar 2.500 meter. Het noodlijdende vliegveld wil uitgroeien tot een volwaardige regionale luchthaven. Critici vrezen dat dit in het dunbevolkte Noord-Nederland economisch onhaalbaar is.

GRONINGEN - Woensdag gaf de Raad van State groen licht voor de verlenging. Daarmee is de actiebeweging Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) na circa dertig jaar touwtrekken juridisch buitenspel gezet. De VOLE vreest geluidshinder en de teloorgang van zeldzame vleermuizen, omdat een natuurgebied van 50 hectare moet plaatsmaken voor de nieuwe landingsbaan.

Voor vliegveld Eelde betekent de uitspraak van de hoogste bestuursrechter hoop op een toekomst. De huidige landingsbaan van 1.800 meter is te kort voor veel moderne passagiersvliegtuigen. Budgetmaatschappijen als Ryanair zouden daarom geen interesse tonen in vluchten vanaf Eelde, zodat het aantal passagiers steeds verder daalt.

De baanverlenging doorbreekt volgens luchthavendirecteur Jos Hillen deze negatieve spiraal, zodat Eelde eindelijk zichzelf kan gaan bedruipen. Het vliegveld draait al decennia met verlies en blijft slechts overeind dankzij financiële steun van de provincies Groningen en Drenthe en lokale overheden. Zij betalen ook voor de nieuwe start- en landingsbaan, die 24 miljoen euro kost.

'Geweldig nieuws', noemt staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) de uitspraak van de Raad van State. Het Rijk ziet vliegveld Eelde namelijk als een luchthaven 'van nationale betekenis', die in de toekomst moet gaan fungeren als een alternatief voor Schiphol. Ook de Gasunie en de exploitant van de Eemshaven, twee pijlers van de noordelijke economie, zijn groot voorstander van baanverlenging.

Maar niet iedereen is ervan overtuigd dat dit economische voorspoed brengt. 'Ik heb mijn twijfels', zegt luchtvaarteconoom Hans Heerkens, verbonden aan de Universiteit Twente. 'Voor een regionaal vliegveld valt het in algemene zin niet mee om winst te maken. Noord-Nederland is bovendien dunbevolkt. Om Schiphol te ontlasten, heeft Lelystad geografisch betere papieren.'

Luchthavendirecteur Hillen wil graag gaan onderhandelen met Ryanair en Wizzair. Maar zaken doen met dergelijke 'low cost carriers' brengt niet automatisch geld in het laatje, waarschuwt Heerkens.'Zij zetten vliegvelden onder druk om zo goedkoop mogelijk te leveren. De vraag is of je dan nog winst maakt. Schiphol kan daar weerstand aan bieden, een regionaal vliegveld niet.'

Ook actievereniging VOLE wijst op de economisch wankele onderbouwing van de voorgenomen uitbreiding van het vliegveld. 'Wij blijven ons verzetten tegen de baanverlenging', zegt VOLE-secretaris Frans van Beukering. 'Niet meer via de rechter, maar door te lobbyen bij politici. Zij moeten alles zo snel mogelijk laten doorrekenen en bedenken: is dit echt verstandig?'

De honderden leden van de actiegroep zijn samengeclusterd in Glimmen en Yde, twee gehuchten pal onder de vliegroute. VOLE heeft nauwelijks draagvlak in het dorp Eelde zelf, een forenzengemeenschap die buiten bereik van opstijgende vliegtuigen ligt. 'Er zijn dingen gebeurd waarover we niet kunnen praten', zegt Van Beukering. 'Onze vorige voorzitter is met de meest schunnige dingen bedreigd.'

Volgens luchtvaarteconoom Heerkens is het gangbaar dat de aanleg van een start- en landingsbaan tientallen jaren wordt tegengehouden. 'Directeuren van luchthavens zeggen: als we in 2050 voldoende capaciteit willen, moeten we nu beginnen. Maar het is lastig om economische ontwikkelingen over zo'n lange periode te voorspellen. Al gaat dat voor Schiphol misschien nog wel.'

undefined

Meer over