Ahold onderhandelt over verkoop belang in C1000

Gesprekken met Luxemburgs investeringsfonds CVC...

Amsterdam Het supermarktconcern Ahold onderhandelt over de verkoop van zijn meerderheidsbelang van 73 procent in Schuitema, het moederbedrijf van C1000, aan de Luxemburgse investeringsmaatschappij CVC Capital Partners. Ahold maakte maandag na de beurssluiting bekend met beide partners te onderhandelen.

Volgens Ahold blijven ‘meer dan vijftig’ C1000-supermarkten in handen van het bedrijf. Deze winkels worden omgebouwd tot Albert Heijn-supermarkten. Een Ahold-woordvoerder: ‘Dat past in onze groeistrategie.’ Volgens Schuitema betreft het ‘minder dan 75 winkels’.

Een woordvoerder van Schuitema noemt de onderhandelingen ‘een uitstekende kans voor C1000’. Dit ondanks het feit dat er waarschijnlijk tientallen filialen zullen verdwijnen. De woordvoerder: ‘Daar willen wij niet op reageren.’

De resultaten van Schuitema staan onder druk. Het laatste kwartaal van 2007 daalde de nettowinst met 10 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg met 3,5 procent. Schuitema liet weten de prijzen in de winkels te zullen verlagen, met het oog op de zware concurrentie van andere supermarkten.

Eerder werd bekend dat Schuitema zal gaan reorganiseren. Het bedrijf bevestigt die plannen, maar wil hierover geen details melden.

‘Dit bericht komt niet onverwacht’, zegt Laurens Sloot van de EFMI Business School. Volgens Sloot had Ahold het belang in het matig presterende Schuitema niet meer nodig. ‘Albert Heijn zal door de overname van minstens vijftig C1000-winkels nog verder groeien, naar een marktaandeel van zo’n 35 procent. Met zo’n ijzersterke positie is het niet meer nodig een meerderheidsaandeel in een concurrerend bedrijf te hebben.’

Ahold heeft sinds 1988 een meerderheidsbelang in Schuitema. Destijds werd afgesproken dat Schuitema zelfstandig zou blijven opereren. Het totaal aantal Albert Heijn-winkels bedraagt ongeveer 750. Er zijn rond de 450 C1000-supermarkten.

Meer over