Ahold gaat supermarktketen in China starten

Ahold gaat een winkelketen opzetten in China. Het Nederlandse detailhandelsconcern doet dat samen met het Chinese staatsbedrijf China Venturetech Investment Corp (CVIC)....

RENE BOGAARTS

Van onze verslaggever

René Bogaarts

AMSTERDAM

Bronnen binnen de top van Ahold bevestigen dat de samenwerking met de Chinezen op een oor na gevild is. 'Als alles goed gaat, wordt de joint venture eind volgende week ondertekend.' De woordvoerder van het Zaanse winkelconcern wil geen commentaar geven. 'We hebben eerder al aangekondigd dat we voor het einde van het jaar rond denken te zijn met een Chinese partner', is het enige dat hij kwijt wil.

CVIC is in handen is van de Staatscommissie voor Wetenschap en Technologie en het ministerie van Financiën. Het bedrijf, dat zijn hoofdkantoor in Peking heeft, bezit meer dan dertig supermarkten in de steden Shanghai, Peking, Tienjin, Taiyuan en Yantai. In Shanghai, waar Ahold en CVIC als eerste beginnen, heeft CVIC twintig supermarkten. CVIC is ook actief op het terrein van financiering, technologie en internationale handel.

Een maand geleden vertelde de hoogste baas van CVIC, Zhou Xiaobe, tegen de South China Morning Post dat het bedrijf van plan is het aantal winkels tot het jaar 2000 uit te breiden tot honderd. Zhou merkte bij die gelegenheid ook op dat CVIC met westerse partners onderhandelde, maar dat het de meerderheid van de aandelen in een joint venture wilde hebben. Volgens de bronnen binnen Ahold is het 50-50 geworden.

Ahold-topman E. Moerk, die binnen de raad van bestuur is belast met de expansie in het Vere Oosten, vertelde bij de presentatie van de halfjaarcijfers dat Ahold al begin dit jaar een letter of intent had getekend met een mogelijke partner. Ahold heeft dat nooit van de daken geschreeuwd omdat een dergelijke voorovereenkomst in China getekend wordt voordat er van echt onderhandelen sprake is. De naam van de partner wilde Moerk niet bekendmaken.

Ahold is de laatste jaren bezig met een razendsnelle expansie. Zo werd dit voorjaar nog in de VS voor 4,8 miljard gulden de keten Stop & Shop overgenomen. In Azië, waar Ahold pas eind vorig jaar een kantoor opende, zijn de afgelopen maanden tal van joint ventures opgericht. Half augustus kreeg Ahold voor ongeveer 170 miljoen gulden een belang van 49 procent in een joint venture met de Thaise Central Group.

Ahold heeft grootse plannen voor Azië. Het Zaanse concern wil binnen vijf jaar tijd tweehonderd tot duizend supermarkten in de regio exploiteren. Over tien jaar moet 10 procent van de omzet van Ahold daar vandaan komen. Vorig jaar boekte Ahold een omzet van 29,6 miljard gulden. De Aziatische Ahold-winkels zullen allemaal Tops worden genoemd, een naam die afkomstig is van een de Amerikaanse ketens van Aholds. Op die manier profiteert Ahold niet alleen van de naamsbekendheid in de Aziatische landen, maar ook van de gezamenlijke inkoop van eigen-merkproducten.

In China wil Ahold zich concentreren op zeven tot acht grote steden in het zuidoosten. 'Daar wonen 37 miljoen mensen, met een inkomen van vierduizend dollar per hoofd van de bevolking', vertelde Moerk drie weken geleden in een interview met deze krant. 'Dat is voor ons voorlopig voldoende', aldus de Ahold-bestuurder.

Ahold verwacht de snelste groei van Thailand, Maleisië, Singapore en Indonesië, landen waar inmiddels overal al samenwerkingsverbanden zijn getekend. 'De expansie in China en India is echter slow track', aldus Moerk. De inkomens in deze landen zijn door de bank genomen zo laag dat een snelle expansie naar zijn inschatting vrijwel onmogelijk is.

Toch blijkt Ahold ook in China voortvarend aan de slag te willen. Volgens insiders worden 'de komende maanden' de eerste CVIC-winkels omgebouwd tot Tops-zaken. Vorige maand pas openden de eerste drie Aziatische Tops-winkels hun deuren, in de Maleisische stad Johor Bahru.

Meer over