nieuws

Ahold Delhaize behaalt door coronacrisis recordomzet van 74,7 miljard

De coronacrisis stuwt de omzet van Ahold Delhaize, moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, nog harder op dan verwacht. De verkopen van dochterbedrijf Bol.com stegen met bijna 70 procent in het laatste kwartaal van 2020.

Bol.com boekte in het laatste kwartaal van 2020 maar liefst 69,6 procent meer omzet dan in dezelfde periode van 2019. Beeld ANP
Bol.com boekte in het laatste kwartaal van 2020 maar liefst 69,6 procent meer omzet dan in dezelfde periode van 2019.Beeld ANP

Ahold Delhaize behaalde in het laatste kwartaal van 2020 een wereldwijde omzet van 19,6 miljard euro. Dat is 18 procent meer dan een jaar eerder, en een miljard meer dan analisten hadden verwacht. Over heel 2020 steeg de omzet met 14 procent naar 74,7 miljard euro. De multinational is eigenaar van Albert Heijn, Bol.com, Etos, Gall&Gall en diverse grote winkelketens in de VS,

Ahold Delhaize maakt nooit cijfers van individuele ketens bekend, maar voor dochterbedrijf Bol.com maakt het bedrijf dit jaar een feestelijke uitzondering: de online retailer boekte in het laatste kwartaal van 2020 maar liefst 69,6 procent meer omzet dan in dezelfde periode van 2019. Door de winkelsluiting deden veel mensen hun inkopen voor de feestdagen online.

Bovendien groeiden de verkopen van derde partijen die Bol.com gebruiken als verkoopkanaal met 110 procent. Dat is goed nieuws voor Ahold Delhaize’s strategie om Bol.com overeind te houden tegenover de enorme concurrentiemacht van een gigant als Amazon, die vorig jaar een Nederlandse webwinkel opende.

Ahold Delhaize wil Bol.com positioneren als hét platform waarop Nederlandse winkels – klein en minder klein – hun spullen online aanbieden. Bol.com zorgt dan voor bezorging, betaling, en eventuele retournering en service. Dat is het model waarmee Amazon groot is geworden: fulfilment by Amazon. Onlangs verlaagde Bol.com zijn tarieven voor deze dienstverlening aan bedrijven. Daarnaast verkoopt de webwinkel nog altijd eigen artikelen.

null Beeld

Albert Heijn

Het grootste deel van Ahold Delhaize’s omzet komt uit de Verenigde Staten, waar meerdere grote winkelketens aan met name de oostkust inmiddels 60 procent van de verkopen genereren. Via deze Amerikaanse dochters, zoals Stop & Shop en Food Lion, bezit Ahold Delhaize ruim tweeduizend Amerikaanse winkels. Bovendien verdubbelde Ahold Delhaize in 2020 de verkoop via Amerikaanse online kanalen.

De omzet van Albert Heijn publiceert het moederbedrijf niet apart. Tot en met 2019 lichtte Ahold Delhaize wel de totale verkopen op de Nederlandse markt eruit, maar vanaf dit jaar valt Nederland onder ‘het segment Europa’. Daarin groeide de winst in 2020 met afgerond 12 procent, tegenover 16 procent in de VS.

Alom bekend is echter dat het geld sinds 2020 bij supermarkten tegen de plinten klotst; door de coronacrisis, de lockdowns, en de sluiting van de horeca brengen mensen veel meer tijd thuis door en koken en eten daar ook meer. AH-concurrent Jumbo boekte in 2020 bijvoorbeeld 13 procent meer winst dan in het jaar ervoor.

Een kleine domper op de jaarcijfers is de nettowinst: die daalde van 1,8 miljard naar 1,4 miljard euro. Dat kwam met name door de aanvulling van pensioenvoorzieningen. Ook maakte Ahold Delhaize 680 miljoen euro vrij om ‘klanten, partners, en gemeenschappen te helpen om de gevolgen van covid-19 op te vangen.’ Al met al zijn de resultaten van Ahold Delhaize beter dan verwacht.

Albert Heijn neemt 39 Deen-winkels over

Dinsdag maakte de Nederlandse supermarktketen Deen bekend dat het ophoudt te bestaan, en dat 39 van haar 80 winkels worden omgebouwd naar vestigingen van Albert Heijn (de rest wordt verdeeld over Vomar en Dekamarkt). Daarmee krijgt Albert Heijn er weer een procent marktaandeel bij in Nederland. Dat is een tegenvaller voor supermarktketen Jumbo, dat een felle concurrentiestrijd voert met Albert Heijn en steeds meer met Ahold Delhaize als geheel.

Albert Heijn-topvrouw weet het zeker: ‘De kassa heeft zijn langste tijd gehad’

Anderhalf jaar zwaait Marit van Egmond nu de scepter bij Albert Heijn. De manier waarop mensen boodschappen doen gaat fundamenteel veranderen, zei ze onlangs tegen de Volkskrant. En Albert Heijn wil daarin voorop lopen. ‘Wij zijn een foodtechbedrijf.’

Hema-directeur woedend op AH-directie vanwege korting op handdoeken

Terwijl de Hema’s, Blokkers en Actions verplicht hun deuren gesloten houden, geeft supermarkt Albert Heijn die ketens een trap na door handdoeken in de aanbieding te doen. Dat, althans, was vorige maand het verwijt van Hema-directeur Tjeerd Jegen.

Etos-directeur ‘op non-actief’, snelle overstap naar Hema geblokkeerd

Moederbedrijf Ahold Delhaize blokkeert een snelle overstap van Etos-directeur Saskia Egas Reparaz (47) naar concurrent Hema. Egas Reparaz heeft een advocaat in de arm genomen. Op de achtergrond speelt een felle concurrentiestrijd in de supermarktbranche.

Meer over