AH-klant leest een krant en kijkt naar NOVA

Firma AGB in Dongen verricht onderzoek naar het koop- en winkelgedrag van Nederlandse consumenten, en raadpleegt daarvoor een panel van 4400 personen....

WIM DE JONG

Uit de eerste metingen via Dating 2000 leidt AGB af dat 80 procent van de supermarktklanten elke dag tv kijkt, waarvan 15 procent meer dan 4,5 uur. Het Acht Uur Journaal trekt 2,6 miljoen kijkers, Goede Tijden Slechte Tijden 1,4 miljoen. 70 Procent van de ondervraagden leest regelmatig huis-aan-huisbladen, en ruim de helft kijkt ook vaak (on)geadresseerd drukwerk in.

Dating 2000 leverde de redactie van Foodmagazine daarnaast nog voldoende gegevens aan om 'met enige overdrijving' zes interessante karakteristieken van Nederlandse supermarktklanten te kunnen maken:

* De Albert Heijn-klant: Veel meer een lezer dan klanten van andere supermarkten, en aanmerkelijk minder tv-verslaafd. Kijkt naar het Acht Uur Journaal en Nova, leest de Volkskrant en NRC Handelsblad, Opzij, Libelle, Allerhande en Tip Culinair. Regionale dagbladen zijn niet zo in trek bij de AH-klant.

* De Super-klant: Ook geen heavy user van televisie, maar wel een groot liefhebber van live voetbal op de buis, dus een forse en regelmatige afnemer van bier en chips in zijn supermarkt. Kiest voor het Journaal boven een aflevering van GTST en leest liever de NRC dan de Volkskrant. Andere landelijke dagbladen boeien hem niet zo, voor de regionale kranten wordt wel tijd vrijgemaakt.

* De Dirk van de Broek-klant: De meeste verslaafden aan tv-kijken zijn te vinden in de winkels van Dirk van de Broek, Digros, Bas van der Heijden, Dirkson en Jan Bruyns, samen Koopconsult. GTST mag zich in een grotere populariteit verheugen dan het Journaal. Het Parool, 'toch nog steeds de krant voor Amsterdam waar veel Koopconsult-winkels in de buurt liggen', scoort buitengewoon hoog. Ook de Volkskrant wordt veel gelezen, en de Bas van der Heijden-klanten staan borg voor een behoorlijke losse verkoop van het Algemeen Dagblad in de keten.

* De Aldi-klant: Een absolute tv-junk, aldus Foodmagazine. Aldi scoort hoog onder de heavy users en deze hebben een duidelijke voorkeur voor GTST. Lezen doet de Aldi-klant weinig, of het moet pulp uit de roddelbladen zijn. Ook de huis-aan-huisbladen worden niet overgeslagen.

* De C1000-klant: Heavy user van Story, Privé en in wat mindere mate van Libelle en Tip Culinair. Als krant vindt de C1000-consument De Telegraaf nog wel te pruimen, maar de Volkskrant of de NRC maken nauwelijks deel uit van de wekelijkse boodschappen. C1000 heeft veel klanten onder mensen die huis-aan-huisbladen en reclamedrukwerk uitpluizen. Foodmagazine: 'Vreemd is dat natuurlijk niet, want C1000 probeert juist met zijn folder klanten naar de winkel te trekken.'

* De Edah-klant: Zal zich zelden door een landelijke krant laten boeien, maar koopt wel regionale bladen. Duikt als puntje bij paaltje komt liever in de Story dan in Privé, en laat ook de huis-aan-huisbladen en het reclamedrukwerk niet zo maar passeren. De Edah-klant is geen heavy user van televisie, en dat is afwijkend van de andere winkels waar veel prijskomers op afkomen. Goede Tijden Slechte Tijden heeft volgens Foodmagazine wel duidelijk de voorkeur boven het Acht Uur Journaal.

WdJ

Meer over