Agressieve Spanjaarden moeten Remu vernieuwen

Met de overname van Remu door het Spaanse Endesa is de Nederlandse energiewereld een agressieve multinational rijker. Concurrenten Nuon en Essent kunnen hun borst nat maken....

'Zuinig stoken, zuinig aan.' De actie waarmee Remu zijn klanten wil aanzetten tot energiebesparing klinkt wat oubollig. Het is de vraag hoe lang het Utrechtse nutsbedrijf die slogan handhaaft nu het in handen is gekomen van de snelle jongens van Endesa.

In hoog tempo slaat Endesa zijn vleugels uit. Sinds zijn privatisering halverwege de jaren negentig, heeft het zich een machtige positie verworven in Latijns Amerika en nu de Europese energiemarkten open gaan, wil het hier hetzelfde doen.

Daarbij gaat het niet kleinzielig te werk: volgens het persbureau Bloomberg heeft het Spaanse bedrijf - beursgenoteerd in Madrid en New York - voor de komende vijf jaar 33 miljard euro (72,6 miljard gulden) klaarliggen voor overnames in Europa.

Endesa begint in Nederland: in juni kocht het voor 900 miljoen gulden het Eindhovense NRE en nu telt het 2,5 miljard neer voor het Utrechtse Remu. Samen zijn die twee bedrijven goed voor 9 procent van de Nederlandse markt. Daardoor streeft Endesa het Zuid-Hollandse energiebedrijf Eneco voorbij en hoeft het in omvang alleen nog Nuon en Essent boven zich te dulden.

Maar niet alleen in Nederland is Endesa groot. Met een slorige 27 miljoen klanten is het 's werelds derde energiebedrijf, dat bovendien kabel, telecom, water en internet tot zijn activiteiten rekent. En daarbij schuwt het de vernieuwing niet: twee jaar geleden zette het een fabriek op om stroom te halen uit olijvenpulp en onlangs begon een proef met het geleiden van telecommunicatiesignalen via het elektriciteitsnet.

Deskundigen zijn niet verwonderd over de Spaanse belangstelling voor Nederlandse energiebedrijven. 'Hun manier van denken staat niet ver af van de onze. In tegenstelling tot wat je zou verwachten is hun markt redelijk geordend', aldus energiespecialist A. Correljé. Hij wijst op de typisch Spaanse manier van privatiseren waar ook Endesa van heeft geprofiteerd. 'Eerst hebben ze het bedrijf heel sterk gemaakt door kapitaalinjecties en reorganisaties en daarna hebben ze het geprivatiseerd, waarbij het dus fors heeft opgebracht op de beurs. Daardoor is het een speler van internationaal formaat geworden.'

Correljé stelt dat Endesa het niet slecht doet. 'Sinds de privatisering zijn de prijzen niet extreem omhoog of omlaag gegaan en is de dienstverlening goed geweest. Ze houden de kerk redelijk in het midden. Daardoor hebben ze in de strijd met andere bieders voor NRE en Remu blijkbaar een goede indruk gemaakt.'

Anderen wijzen op de hoge prijs die Endesa betaalt. 'Het was weer een fabuleus bedrag', aldus een ingewijde, die denkt dat Remu - ondanks de premie die de Spanjaarden hebben betaald en die het bedrijf er op termijn zeker uit wil halen - niet slecht af is met zijn nieuwe aandeelhouder. 'Remu in handen van Endesa is zwaarder en belangrijker dan als het zelfstandig zou blijven.'

Daarbij zal het niet alleen baat hebben bij de ervaring van Endesa in geliberaliseerde markten, ook de andere activiteiten die de Spanjaarden bieden zullen van pas komen. Zo is het Spaanse bedrijf sterk in energiehandel via internet, een belangrijke groeimarkt in Nederland. En misschien kan het Remu ook helpen bij het bedenken van een wat modernere slogan voor zijn zuinige klanten.

Meer over