Advertenties om te lachen

We kunnen bakkeleien over de vraag of het op kantoor en in cafveel ongezelliger is als er niet meer mag worden gerookt....

Welbeschouwd propageren die stoere, bebaarde en bronstig kijkende mannen de verschrikkelijkste producten: van sigaretten en Champale ('met de smaak van champagne, en toch maar een fractie duurder dan bier') tot allerlei soorten aftershave ('the manly aroma') en, ongelooflijk maar waar, een spuitbus met Male Comfort Spray 'to help keep a man's crotch comfortable'. Dus dgebruikten onze vaders om, ondanks hun funky strakke broeken, niet de godganse dag in hun jeukende kruis te krabben.

Al die rommel werd aangeprezen met veel gevoel voor mannelijkheid, erotiek en stijl. Hoe anders kregen ze het mint mondwater, de geparfumeerde haarcr en de hystsche partykleren van postorderbedrijf Eleganza verkocht?

Je hoeft er amper grappen over te maken: de advertenties zijn van zichzelf al om te gillen. Want hoe verkoop je Camel Filters? Je fotografeert een Turk en zet ernaast: 'Ontmoet de Turk. Hij lt. Hij rookt voor zijn plezier.'

Meer over