Adidas wil meer voet aan de grond

Vijf miljoen berekeningen per seconde maakt de microprocessor in de nieuwe superschoen van Adidas, de Adidas 1. Het minuscule computertje dat zich in de zool van de schoen bevindt, houdt exact bij hoe groot de druk is tijdens het lopen....

Signalen naar de rest van de schoen zorgen altijd voor de perfecte pasvorm tijdens het lopen. Software in de schoen berekent namelijk of deze te strak dan wel te los zit. Nooit meer sloffende schoenen of veters die de bloedsomloop afknellen. Gras, beton of modder, de schoen speelt er meteen op in. Ook het gewicht van de loper wordt in de berekeningen meegenomen.

De computerschoen zou een slordige tweehonderd euro gaan kosten, zeggen ingewijden. Wanneer de schoen op de markt komt, is nog niet bekend.

Het verhaal van de nieuwe Adidas komt Zier Schaap van Zier Running Center International in Den Haag wel bekend voor. 'Er zijn verhalen geweest over een schoen van Adidas die het energieverbruik van de harloper kan meten. Zo'n supermodel is meestal een marketinggrap, want de verkoop zit vooral in de wat goedkopere modellen.'

Stabiliteit, pasvorm en schokdemping zijn de belangrijkste eigenschappen van een goede hardloopschoen, vertelt fysiotherapeut Dirk Jan de Jong. 'De schoenen moeten voldoende steun geven tijdens het lopen. Veel mensen lopen te veel naar binnen toe, hardloopschoenen moeten dat voorkomen. De tussenzool is van belang voor de schokdemping.'

Als het op blessures aankomt, spelen schoenen volgens De Jong een kleine rol. Als er al klachten zijn in relatie tot de schoenen dan zijn achillespees, scheenbeen en knie de zwakke plekken. De Jong: 'De trainingsopbouw belangrijk. Mensen willen vaak veel te snel opbouwen.'

De nieuwe Adidas kent De Jong nog niet. Dat is niet verwonderlijk, want officieel is er nog niets bekend. Volgens ingewijden wil Adidas de strijd aangaan met concurrenten Nike en Reebok in Noord-Amerika. Daar wil Adidas meer voet aan de grond krijgen. Adidas staat bekend om een gebrek aan innovatie. De intelligente schoen moet daar nu verandering in brengen.

Woordvoerder Frank Basters van Adidas kan nog weinig zeggen over de nieuwe schoen. 'Het klopt dat er een intelligente schoen aankomt. Ik ben nu zelf in Portland in de VS voor de introductie, maar het is zo'n geheimzinnig project dat zelfs de directe betrokkenen het eigenlijk niet mogen weten.'

Bob Maltha van Runnersworld in Delft denkt dat de nieuwe Adidas flopt. 'Ieder jaar komt een merk met iets nieuws, oppompbare zolen, schoksystemen, Nike had zelfs snelheidsmeters. Meestal blijven die schoenen staan totdat iemand ze koopt om er gewoon op te lopen. Hardlopers vinden dat soort snufjes eigenlijk overbodig.'

Meer over