Actiefilm omgebouwd tot traag theater

Old Boy * *..

Amsterdam Om te beginnen: die pruik staat hem totaal niet. Overduidelijk kijk je naar een Arabische kop waar Aziatisch piekhaar overheen hangt. De Egyptisch-Nederlandse acteur Sabri Saad El Hamus probeert in de voorstelling Old Boy van De Nieuw Amsterdam te lijken op de hoofdfiguur uit de gelijknamige Zuid-Koreaanse film, die in 2004 met prijzen werd overladen. Daarin speelt Min-sik Choi op intrigerende wijze een man (Oh Dae-su) die ogenschijnlijk zonder reden door een onbekende vijftien jaar wordt opgesloten in een voor hem gemaakte gevangenis.

Het lijkt al dwaasheid deze psychologische, thrillerachtige actiefilm tot muziektheater te bewerken. Het effect zit in de spannende montage van kille beelden op talloze locaties. Dat valt met theatrale middelen niet te benaderen. Niet vreemd dat het meest geslaagde en suspenseachtige deel van de voorstelling het stukje film is tegen het slot, gemaakt door Shady El Hamus (filmacademiestudent en zoon van). Met de ontknoping.

Theatraal zet El Hamus als regisseur er weinig tegenover. Alle handelingen concentreren zich traag rond een leistenen gesloten kubus – de cel – die later wordt uitgevouwen tot liefdesnest. In deze hoekige en statige omlijsting laat El Hamus zich omringen door jonge spelers met weinig spelervaring. Als in een oosters ritueel komen de acteurs zwijgend, schuifelend op, leveren hun bijdrage en druipen weer af. De dynamiek zou moeten komen van het spel van El Hamus, maar hij maakt een karikatuur van Oh Dae-su. Wanneer de jonge, onervaren actrice Eefje van Gorkum zich halfnaakt en zingend tegen hem aanvlijt, wordt het pijnlijk. Ook de muziektheatrale omlijsting is mager en richtingloos: twee Taiwanese percussionisten bespelen af en toe marimba’s en vibrafoons, aan de flanken opgesteld.

El Hamus heeft zichzelf vergaloppeerd in de dubbeltaak van hoofdrolspeler én regisseur. De hand van een muziektheatermaker wordt node gemist. Sinds het inhoudelijk sterke vijfluik over de islam, Pax Islamica, lijkt De Nieuw Amsterdam zich steeds meer om El Hamus heen te ontwikkelen. De groep combineert artistieke producties met een eenjarige multidisciplinaire theateropleiding voor jonge acteurs met diverse culturele achtergronden. Het kan niet de bedoeling zijn dat El Hamus zich telkens tot centraal personage maakt.

Annette Embrechts

Meer over