Actie aandeelhouders voor rookvrij Pizza Hut en Kentucky Fried Chicken mislukt Roker blijft toch welkom bij PepsiCo.

PepsiCo., het Amerikaanse frisdranken en snackconcern, hoeft het roken niet te verbieden in al zijn Pizza Hut en Kentucky Fried Chicken-restaurants....

AP

AP

NEW YORK

Het management verzette zich tegen een rookverbod. 'In de zeer concurrerende markt voor fastfood, waar de consument zoveel keuzemogelijkheden heeft, zouden wij in een nadelige positie worden gemanoeuvreerd.'

In het eerste kwartaal van het boekjaar steeg de winst van PepsiCo. van 321 miljoen dollar tot 394 miljoen dollar. De omzet groeide met 6 procent tot 6,6 miljard dollar. Toch waren niet alle cijfers florissant. Zo steeg de afzet van Pepsi Cola in de VS en de rest van de wereld slechts met 4 procent. Concurrent Coca-Cola meldde onlangs dat de afzet van Coke in Amerika met 8 procent is gestegen en wereldwijd met 7 procent. Een maand geleden kondigde Pepsi Cola al plannen aan om de kleur van de blikjes Pepsi Cola te veranderen. Nu zijn de belangrijkste kleuren rood, wit en blauw. Dat moet in de toekomst vooral blauw worden.

Tijdens de woensdag gehouden aandeelhoudersvergadering kondigde PepsiCo. aan dat het dividend met 15 procent omhoog gaat en de aandelen in een verhouding van twee nieuwe voor één oud aandeel worden gesplitst.

Op deze wijze probeert PepsiCo. de aandeelhouders voor zich te winnen. Een groot aantal aandeelhouders heeft problemen met het feit dat PepsiCo. actief is in landen waar regeringen het minder nauw nemen met de mensenrechten. PepsiCo. kondigde onlangs aan zijn belang van 40 procent in de joint-venture in Birma te verkopen. PepsiCo. zal echter wel cola-siroop blijven leveren aan deze fabriek. Tevens mag de fabriek het handelsmerk Pepsi Cola blijven gebruiken.

Voor de tegenstanders van het militaire regime gaan de maatregelen van PepsiCo. dan ook niet ver genoeg. Op Amerikaanse universiteiten gaat de boycot van Pepsi-produkten dan ook gewoon door. 'Pepsi staat onder ernstige druk. De hele marketing is gericht op de jeugd', zegt Siom Billeness; een analist van de Franklin Research & Development Corp. in Boston en een uitgesproken tegenstander van het Birmeese regime.

Op de aandeelhoudersvergadering werd dan ook voorgesteld dat PepsiCo. een wereldwijde code voor ethisch gedrag zou onderschrijven. Levi Strauss en Reebok hebben al een dergelijke code. Maar ook dit voorstel werd met een ruime meerderheid van de aandeelhouders afgestemd.

Volgens de code zou PepsiCo. zichzelf verbieden actief te zijn in landen waar wordt gezondigd tegen de mensenrechten of waar dictators aan de macht zijn. Volgens de resolutie die aan de aandeelhouders werd voorgelegd, zou PepsiCo. zijn activiteiten moeten staken in Birma, Indonesië, China, Guatemala, Saoedi-Arabië, Turkije en Thailand.

De universiteit van Harvard wees onlangs een miljoenencontract voor leveringen van Pepsi aan studenten af. De universiteit van Stanford weigerde onlangs een vestiging van Taco Bell, nadat tweeduizend studenten een petitie hadden ingediend waarbij het bestuur gevraagd werd alle relaties met ondernemingen die actief zijn in Birma, te beëindigen.

De universiteiten van Berkeley, Madison, Santa Monica en Ann Arbor hebben ook een boycot afgekondigd van Amerikaanse ondernemingen die het regime in Birma zouden steunen. Met de verkoop van het belang in de joint-venture is PepsiCo. bezweken voor de publieke druk. 'Pepsi is kwetsbaar bij een gezamenlijke actie van aandeelhouders en consumenten. Ik denk dat Pepsi zichzelf voor de gek houdt als wordt verwacht dat de druk af zal nemen', zegt Billeness.

Meer over