ABN Amro

Terug van een buitenlandse reis. Bij de post ligt een pakketje van ABN Amro. Als blijk van waardering voor het feit dat we daar een hypotheek hebben, stuurt De Bank ons chocolaatjes van het merk Merci....

Bij de post ook een rekeningoverzicht van de betalingen met mijn creditcard. `Alle transacties zijn in euro,` staat er. Maar ik ben naar Amerika geweest en daar betalen ze in dollars. Dat zullen ze bij De Bank toch ook weten? Toch ontbreken dollarbedragen en wisselkoersen. Ik bel de Creditcard Services. Duizend maal excuses, er wordt aan gewerkt. Een medewerker van het callcenter kan desgewenst alle transacties met mij doornemen - op mijn kosten, uiteraard.

Wat is dit voor een bank? Hoe komen Rijkman Groenink en zijn mensen op het idee dat hun klanten kleuters zijn die je met snoep lijmt en die je relevante berekeningen onthoudt? Toch is De Bank financieel gezien geen prutser. `ABN Amro maakt winstsprong,` staat er in de krant. In het derde kwartaal heeft De Bank 1,2 miljard euro verdiend. Wie zulke winsten boekt, meent kennelijk dat hij zijn kleine klanten niet serieus hoeft te nemen. Helaas is dat nog waar ook. Wie eenmaal vastzit aan een bank, haalt zich veel gedoe op de hals als hij overstapt naar de concurrent.

En dan zwijg ik over de torenhoge boete die een klant betaalt als hij van een hypotheek af wil. Van dat bedrag kan ABN Amro pakhuizen vol chocola kopen en voor Sinterklaas spelen.

Meer over