Aanvallen

'Hollywood' valt Somalië aan in Black Hawk Down. 'Cannes' strijdt tegen angst in het leven in Amélie...

Black Hawk Down vertelt het verhaal van de poging, in 1993, van het Amerikaanse leger om de Somalische warlord Mohammed Farrah Ai did uit te schakelen, die medeverantwoordelijk was voor de bloedige burgeroorlog die honderdduizenden Somaliërs het leven kostte. Het zat tegen. De Delta Force-commando's en American Rangers liepen vast in de nauwe straten van Mogadishu, raakten verstrikt in een hels vuurgevecht met Aidids militie en verloren negentien man, van wie er enkelen naakt aan touwen door de straten van Mogadishu werden gesleept.

In zijn door Hollywood betaalde en door het Pentagon mogelijk gemaakte verfilming moest Ridley Scott dat dieptepunt om te beginnen al achterwege laten, en dat was zeker niet de enige retouchering die hij op de feiten moest aanbrengen om zich (zeker na 11 september vorig jaar) op de thuismarkt van volle zalen te verzekeren. Daardoor werd Black Hawk Down vooral een ode aan de onverschrokken mariniers die het toch maar opknappen, waarin alle andere vragen die zo'n actie oproept, luidruchtig worden bedolven onder puin, stof en kadavers. Afgezien van een korte monoloog van een Aidid-aanhanger blijft het So malische standpunt geheel buiten beschouwing. De interventie wordt quick & easy gerechtvaardigd met beelden van hongerende woestijnkindjes, en voor de rest is het hellevuur en heroïek wat de klok slaat.

Weinig special features bij deze dvd, vooral extra geluidstracks. Het commentaar van een stel veteranen van de actie is het interessantst, vooral door de manier waarop ze, misschien in opdracht van de legerleiding, het verhaal nog verder proberen op te poetsen dan de film al doet.

Amélie, voluit Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain, van Jean-Pierre Jeunet, is een verkwikkende film voor iedereen die soms een beetje bang is voor het leven. Hartveroverende Amélie ontdekt dat de aanval uiteindelijk altijd de beste verdediging is, al was het maar omdat aanvallen meer afleiding geeft. Door deze film is wonderkind Jeunet (Delicatessen, La citée des enfants perdus) uit de gratie geraakt bij de Franse filmelite. In Cannes moest Amélie wijken voor Moulin Rouge. Wie die nare nichtendraak gezien heeft, weet genoeg. Helaas geen special features op deze dvd. (A-film).

Meer over